Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tappar en hel transponder

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2005
    Inlägg
    30
    Tackad
    3 gånger

    Tappar en hel transponder

    Ibland tappar jag en hel transponer.
    Jag gör inget hemma hos mig och förändrar ingenting och jag märker det genom att Viasat Hockey slutar fungera.
    Här finns vilka kanaler som ligger var: http://www.lesve.org/digtv/service/
    Så jag testade att scanna transpondern (jag använder MediaPortal) och när det fungerar får jag nedan svar:

    1tp- 434000 Mod256Qam 6875:New TV/Radio:0/0 Updated TV/Radio:5/0
    Total radio channels updated:0, new:0
    Total tv channels updated:5, new:0
    Scan done...
    Jag har full signal level (100) och full signal quality (100), detta är på min FireDTV-C eller mitt Terratec H6.

    När det INTE fungerar får jag:
    1tp- 434000 Mod256Qam 6875:No signal
    Total radio channels updated:0, new:0
    Total tv channels updated:0, new:0
    Scan done...

    Jag tappar alltså hela jävla transpondern... den svarar alltså inte - finns inte.
    Det fungerar oftast på dagarna eller efter midnatt, men nästan aldrig på kvällarna.

    Nån som har sett nåt liknande eller kan förklara vad ända in i...?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    31
    Tackad
    3 gånger
    För mig är 394000 och 466000 helt döda.
    Vet inte om man ska felanmäla det till comhem.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2005
    Inlägg
    30
    Tackad
    3 gånger
    Tyvärr säger dom väl "använder du inte vår box får du skylla dig själv"...

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2005
    Inlägg
    30
    Tackad
    3 gånger
    För att testa skulle jag koppla in min gamla Dreambox, jag behövde då dela antennkablen så jag stoppade in en vanlig jävla T-kontakt från Kjell.com. Och helt plötsligt funkar precis allt!
    hur jävla lustigt som helst men problemet löst...
    Denna kopplade jag in: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...takt-tv-p39400
    Helt oförklarligt...

  5. #5
    Skumt. Har likande problem med Viasat Hockey. Började efter kanalomläggningen. Kan fungera i någon timme, sen helt plötsligt kommer det upp "Denna kanal kan ej hittas" och får BER(16xxxxxx). Räcker bara att byta kanal och tillbaka så fungerar det igen. Men ändå jobbigt. Har testat att ta bort den och söka om den. Någon som har lite tips?

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    442
    Tackad
    26 gånger
    verkar ju skumt...ch verkar ha knepiga antennuttag...tappar ni en hel transponder då är det dålig signal. Fast är väl inget ovanligt med tanke på kabel tv....aldrig själv haft digitalt var längesen man bodde i hus med kabel, men deras analoga utbud flippa ut ganska ofta på dagtid när de mixtrade med nåt? i mina öron låter det som att du inte haft ordentlig kontakt dvs att antennen inte riktigt fått kontakt med uttaget om det nu helt plötsligt fungerar med en splitter som för övrig ska ju ge motsatt effekt dvs försämra signalen....men bra det fungerar!
    En grej jag bara tänkte ni har ju 3 hål....pröva via data utgången kanske blir bättre signal med fkontakt där o andra ändan en "vanlig" kontakt till boxen....

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    @tinni
    Att det fungerar bättre när du kopplar en splitter, kan vara helt enkelt att signalen in till dreamboxen innan kan ha varit för stark och går i kompression i mottagaren, som genererar en massa med övertoner helt enkelt att den inte kan synkronisera signalen. Genom att koppla splittern, så halverar du effekten in till boxen (eller sänker signalstyrkan med ca 3,5dB). Det är en möjlig förklaring.
    Samma sak hände med mig. När jag scannade om min dm500c, med QAM256 istället för den gamla QAM64, så hittade jag kanaler, men de gick inte att titta på eftersom BER var gigantiskt stort. Jag har en förstärkare kopplad till antennuttaget och började sänka förstärkningen tills BER försvann helt ! Det verkar vara att QAM256 modulationen är känsligare än QAM64, eftersom det är fler lägen som skall avkodas på samma frekvens, så blir den också känsligare. As simple as that !
    Du skulle lika gärna kunna sätta dit en 3dB dämpare som också finns att köpa på kjell, men de kostar också. Kör med 3dB-splitter och se till att avsluta den andra änden med 75ohm, om splittern skall fungera som den skall.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2005
    Inlägg
    30
    Tackad
    3 gånger
    Tack för info och lektionen

Liknande ämnen

  1. TV4 på ny transponder?
    Av The Orb i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-11, 13:49
  2. Transponder problem...DM 600-S
    Av pocoloco73 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 18:35
  3. Hittar ej transponder
    Av atlas776 i forum AzBox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 22:55
  4. no transponder for (lof/l vertical)
    Av saabwindstar i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 16:49
  5. Problem att få in transponder
    Av kalle2345 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 23:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss