Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Hur säker är man med vpn och android?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    438
    Tackad
    26 gånger

    Hur säker är man med vpn och android?

    Ställer den här frågan nu här.

    Har en telefon via arbetsgivaren. Haft flera år som man fått använda även privat.
    Sen ett bra tag uppgraderades inte lurarna, så satte in simkortet till egen lur. Tom min gamla chef visste om saken och hade inget emot det, dom kom väl själva billigare undan så lite win-win kanske.

    Allt har ju fungerat bra och ingen har gnällt nåt.
    Men verkar ändå vara lite gråzon det här privata användandet.

    Nä nu vill jag inte höra massa moralpredikan att gör ej så o så.
    Jag gör inget olagligt i sig med abbet och det blir inga extra kostnader till min arbetsgivare, antar det därför också varit lite gråzon det här privata användandet.

    Men nu har jag plötsligt fått en ny telefon från jobbet och det har blivit även hårdare regler att vi inte längre får ha privata appar i arbetsmobiler. Men om jag delar nät från luren till min privata kommer dom kunna övervaka vad det är för trafik som går eller ska man kryptera den på så vis att ha nån vpn tjänst i den privata egna mobilen?

    Som allt är nu så går det tethra internet från luren till andra apparater och använder man mobildata från den mobilen går väl den datan direkt via mobiloperatören? Verkar inte finnas nåt i den mobilens vpn inställningar.
    Går man in på whatismyip.com
    Så visas ip adress till operatören som arb givaren har.
    Går man in på samma sida via jobbets wifi blir det helt andra texter, så verkar inte gå via omvägar om man använder mobildata.

    Har tom funderat sätta tillbaka simkortet till privat mobil och använda åt andra hållet dvs tethra hotspot från min mobil till arbetsmobil

    Känns som sagt lite bortkastat börja betala för ett abb när man ändå har ett gratisabb. Speciellt när mobildata är så dyrt i Sverige.
    Eller får man krypa till korset och säga upp fibern och satsa på obegränsat familjeabbonemang så alla har fri mobildata.

    Vad säger folket här?
    Läst bara en massa moraltexter på andra forum när man sökt om det här ämnet.
    Senast redigerad av kisumisu den 2024-02-08 klockan 21:39.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 22:30
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-04, 12:47
  3. Gemini image 4.30 säker?
    Av Pette_rsson i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 02:03
  4. Säker anslutning till web-if i DM-500?
    Av watashiwaonder i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 20:21
  5. Hur säker är denna sida??
    Av jonas1983 i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 12:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss