Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Scart vs HDMI och varför?

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    442
    Tackad
    26 gånger

    Scart vs HDMI och varför?

    Funderade lite här faktist pga en dröm jag hade Sedan tänkte jag att det här forumet är ju nästan dött som sagt. Man borde kanske starta lite såna här offtopic teknikrelaterade nostalgi trådar, vi är ju dem flesta intresserade av just bild och ljudteknik plus även datorer som hänger kvar här

    Som vi alla vet innehåller ju scart 21 pinnar (eller kablar) med olika syften. HDMI har ju säkert också flera kablar i sig. Tänkte inte gå in på de nu sånt här går ju googla. Men scart hade en häftig funktion dvs klarade av att skicka bild och ljud ifrån tv mottagaren! T ex man kunde spela in med en Video tv bilden (lite reservation kanske inte alla tv stödde på det? men funktionen fanns i alla fall i kabeln).

    Varför blev det aldrig så med HDMI? Var det tv och filmindustrin som satte stopp på det?
    Jag äger en flaggskepp laptop Thinkpad (dock några år i nackden nu, men fortfarande mer power än dagens standard laptop) inte ens den har HDMI input bara output...

    Vad jag förstått så är Scart nåt som bara förekom i Europa, medans resten av världen körde med enskilda kablar typ en och en RCA, BNC etc etc...

    Vet att det finns HDMI inspelare på marknaden främst i lite uddare affärer. Dock ofta för väldigt dyr peng dessutom! Vissa går det spela in copyrightad material medans andra har spärr emot det. Några säger också att en enkel HDMI splitter ska ta bort copyrightskydd?!

    Länge funderat lite på vägar att kunna spara från streaming, men stött på patrull på ett eller annat sätt. Dels vill jag spara vissa saker, dels är jag lite förbannad på bla cmore när dem gör allt för att det inte skall fungera se på "vanligt sätt", deras app fungerar ju inte på rootade enheter etc. Längsta jag kommit är att spela av skärmen i datorn som fungerar, men får väldigt hackig bild.

    Tänkte just på en annan tråd bla här där streaming prisades till gudarna. Trist när folk inte längre tycker inspelning är viktigt.
    Så ofta innehåll plockas bort från streaming oavsett om det gäller Viaplay, Cmore, SvtPlay eller Youtube.....det senare är dock inget problem än så länge ladda ner ifrån och är något jag gör. Dels för att det plockas bort och dels för att jag vill kunna ha saker när jag inte har internet plus man slipper även reklamen.
    Senast redigerad av kisumisu den 2023-07-05 klockan 07:45.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-12-11, 14:00
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-31, 13:06
  3. Inget ljud från DVI-HDMI men från Scart
    Av jhunden i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-11, 23:56
  4. HDMI- och scart-signal samtidigt?
    Av Teeo i forum AzBox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 13:35
  5. hdmi till scart
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 16:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss