Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: Parabol i Skogen

  1. #11
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger
    motorsåg är inga fel i sådana lägen
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Prova hela tomten. P måste inte sitta på huset.

  3. #13
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    16
    Tackad
    1 gånger
    Du skulle ju också kunna gjuta ner en stolpe i trädgården, en bit bort från huset så du ser du har fri sikt över träden, och sätta parabolen på den. Och sen gräva ner koaxialkabeln till den. Finns många som gör så, då de inte kan få in någon signal från varken vägg eller tak, på huset.

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Förresten om du vill se os från andra länder är inte Thor särskilt bra. Astra19, hotbird13 och astra28 är bättre

  5. #15
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    nja, vinkeln till satelliterna är runt 20 grader i sverige, sedan nästan rakt söder ut, där just viasat och canal digital finns. Högsta punkten, alltså på taket ska man kolla om det går.

    Ett alternativ är att montera parabolen i marknivå, då man kan välja att placera den där det finns en öppning eller möjlighet till mottagning, man kan ha ganska lång kabel men har man runt 40-50meter bör man använda sig av in-line förstärkare, då kan man utan problem köra med 25+25 meter kabel, men det kanske inte räcker för TS.

    På bilden ser det ut som att det skulle kunna gå, dvs öppningen som ligger parallellt med den röda linjen, frågan är då hur långt det kommer bli kabelvägen, det kan också innebära att man måste köpa riktigt tjock bra kabel för att signalen ska orka om det är riktigt lång sträcka.

    Jag skulle dock ha kvar boxer alternativet om det fungerar idag, alltså möjligheten att titta på de marksända gratiskanalerna om parabolgrejen inte fungerar, eller strular ibland pga andra omständigheter, alltid bra med det marksända som en backuplösning. Inte kul att vara helt utan tv.

  6. #16
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    Hehe, den med motorsågen var ju bra men det är inte jag som äger skogen annars hade något rykt antagligen.
    Jo och man kan kanske prova hela tomten samt att släpa dit en lång "telepåle" och slå ner i marken är inte så dumt heller..
    Men som DennisOlof skriver måste jag ha en bra lång kabel, det skulle nog räcka med typ 35 meter om man sätter den till höger om det första trädet som är i vägen... skall snacka med skogsskötaren imorgon om att "gjuta" en hög påle i marken. Men då måste jag nog ha en kabel på 25+25 meter. Pålen kan ju typ vara 15 meter som kabeln skall dras på samt typ en 25+ till huset.

    Men visst jag behåller boxerabbonemanget så länge tills jag åtminstone har snackat med skogskillen.
    Får tacka för era kreativa svar och tips!
    Vu+ Solo SE Version 2

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    Finns ett problem med det hela är kabeln för lång så kan du tappa signalen. Men risken för det är liten men den finns där bara så du vet...

  8. #18
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    Jag har kikat runt på kablar och sett att det säljs 100 m kablar av hög kvalitet, typ från Macab och König som man kan gräva ner i marken. Det finns väl inga problem med en sådan lösning, eller vad säger ni?
    Vu+ Solo SE Version 2

  9. #19
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm,.

    Funkar utmärkt att gräva ner en svart koax, stoppa in den i en trädgårdslang (köper man för gratis pengar), så skyddas den oxå. Se till att kabeln har minst 1.1 mm mittentråd, gärna 2 mm.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  10. #20
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kermith, då kommer det fungera, bra om du kan gjuta betong och sätta den på en påle eller liknande, iofs bör man också staga upp den eftersom det blir stort vindfång, bäst är annars marknivå. Kan du prata med markägaren så tror jag inte det är några problem att röja bort 10st träd eller liknande för att du ska få fri sikt och kunna ta emot med parabol. Markägare brukar inte vara griniga så det löser sig nog.

    Om du måste ha lång kabel, då kanske du måste köra med en ordentligt tjock kabel, ju kraftigare mittledare desto bättre, en inline förstärkare är ju bra men bör undvikas om det går. Plus att du bör använda dig av en bra parabol för mottagning. Jag är mest nöjd med triax TDE skålar. Grymt bra mottagning och bonusen med armen är att det inte samlas snö på den, plus att snö, även våtsnö inte fastnar på parabolen.

Liknande ämnen

  1. Parabol
    Av cardiel i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 21:08
  2. [LÖST] Parabol......
    Av JJay i forum Dreambox
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-05-20, 18:30
  3. Parabol
    Av PibesiLL i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 08:01
  4. parabol
    Av elmatador i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-14, 17:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss