-
Laser skrivare
Hej är det någon som begriper sig på hur nätverksskrivare funkar?
Jag har en Hewlett Packard laserjet 4+ med nätverkskort i jag har kopplat den till min rauter men jag får ingen kontackt med den,
Kortet heter jetdireckt som sitter i den och det är ett 10/100 kort
Mvh nisse100
-
I skrivaren sätter du det IP du vill använda.
På PCn skall du installera HPs Jetdirect drivrutin och i den ange samma IP som du nyss satte i skrivaren.
-
Med skrivaren följer säkert ett program för att sätta ip-adress å dyl. på skrivaren...
-
En laserjet 4 kan ha gått med Novell som printserver så då kan du få använda HP´s configurationsverktyg och fiska upp den (ipx/spx i äldre versoner) Är den inställd på TCP/IP så kan du väl köra något nätv. monitor program och ta rätt på vad den har för IP. Sedan ska nog en LJ4 kunna resetta det inbyggda kortet till FactoryDefault. Något i stil med "håll ned online knappen när du strömsätter skrivaren". Mja, det här kanske inte var till någon hjälp men HP har konfigurationsverktyg för alla sina produkter, så då får ta reda på exakt vad printservern heter och sedan söka på HP/COMPAQ sidan. :smile:
Edit: Det kan nog ha hetat JetAdmin ftp://www.aeconsult.umd.edu/PC/32_bi...d/hpjanten.exe verktyget jag menade. Du får testa............ :?
-
Tack
Tack för hjälpen skall kolla om jag får igång det