-
Sateliter
Hej!
Jag har sedan en tid tillbaka en DB som är alldeles alldeles underbar, som tar emot och kodar av V**sats sportkanaler precis som jag vill. Men nu är det ju så att mycket vill ha mera... typ C+ Sport.
Jag har en parabol med ett sidmatningskit och ett LNB, och nu skulle jag vilja sätta i ett LNB till för CD, utan att behöva rikta om parabolen.
Med tanke på lagen om alltings j**elskap så misstänker jag att jag satt befintligt LNB i "fel" hål i sidmatningskittet. Därför är min fråga: På vilken sida ska LNB för CD och V**sat sitta?
-
CD dvs 1 V till vänster om V*asat 5 Ö. Rikta in 1 V först, då signalen från den är svagare än signalen från 5 Ö.
-
0.8V om man ska vara pett noga :)
-
Tackar för svaren, men jag funderade lite. Höger och vänster beror ju lite på hur man står i förhållande till parabolen.
Gäller ovanstående om jag står framför parabolen, dvs att jag har LNB mellan min lekamen och själva parabolen.
Känner mej inte så lite trög. Sorry :oops:
-
Normalt brukar man ange att man står BAKOM parabolen. Då har du Thor längst till vänster, sen Sirius och i förekommande fall Hotbird som nr 3 och Astra längst till höger.
-
Tack Kronblom, då är allt glasklart.
Sen var det ju det här med lagen om alltings j**lighet. Den stämde även denna gång ... såklart.
-
lite nyfiken bara : om det är så att man har 4 lnb och ska ta in sirius , thor , hotbird och astra .
Vilken av dom ska man rikta in sig emot först ?
*försöker lära mig lite är aldrig fel* :)
*tack på förhand*
*sorry offtopic*
-
Det beror på hur LNB-fästena är funtade....själv har jag en Jacobsson-parabol med fixerat fäste för Sirius, så på den måste man börja med att ställa in den satelliten först, övriga LNB sitter på glidskenor...