Vad är ip-adress kopplad till?
Jag vill börja med att säga att jag googlat men vill få ytterligare bekräftelse.
jag och min kompis har hamnat i bråk om vad IP-adress / IP-nummer är kopplad till. Min fråga är: är IP-numret / IP-adressen kopplat till själva datorn (modekortet) eller själva uppkopplingen? Om jag tar med min egen bärbar dator utomlands, förändras IP numret?
Re: Vad är ip-adress kopplad till?
Citat:
Ursprungligen postat av legendshine
Jag vill börja med att säga att jag googlat men vill få ytterligare bekräftelse.
jag och min kompis har hamnat i bråk om vad IP-adress / IP-nummer är kopplad till. Min fråga är: är IP-numret / IP-adressen kopplat till själva datorn (modekortet) eller själva uppkopplingen? Om jag tar med min egen bärbar dator utomlands, förändras IP numret?
Du har nu fått en hel del svar som alla är rätt. Nu skall jag hjälpa till och blanda bort korten för dig. :D :D :D
Jag utgår ifrån du menar IP-adressen du har när du är ute och surfar. Den IP-adressen får du av din Provider och den kan vara olika för varje gång. Det gäller även utomlands.
Mvh Kalle
Re: Vad är ip-adress kopplad till?
Citat:
Ursprungligen postat av legendshine
IP-adressen får man av sin ISP och är således olika om du tar med dig din bärbara dator runt om i världen. Det som är fast på datorn är MAC-adresen som är helt unik men alltid samma. Det är inbränt i nätverkskortet. MAC-adressen används mer under ytan och en lokal switch som du kanske har därhemma vet vilken MAC-adress som finns på varje uttag så den vet vart den ska skicka datat. Ett tips om du vill lära dig mera är att söka på just IP-adress och MAC-adress för att förstå skillnaden och vad de används till.