-
Scart till komponent
Hej. Tänkte fråga om någon vet om man vinner något i bildkvalite genom att byta från scart till en scart-komponent kabel. Jag använder en dm7000s ihop med en LG plasma 50tum full hd tv. Bilden är oftast mycket bra på filmkanalerna och sportkanalerna men jag undrar om det går att klämma ut lite till? har någon upplvet synbar skillnad?
-
Har inte provat på 7000, men på DM500 blir bilden rätt mycket bättre på en stor skärm om jag använder SCART-komponent kabel. Man får också sätta YUV (tror jag det heter) i A/V-inställningarna för att den ska mata ut komponent.
-
I scarten finns redan stöd för RGB så det ska inte ha någon betydelse, förutsatt att TV:n / monitorn klarar att ta emot RGB i scartkontakten.
-
Frågan är väl om om YUV är bättre än RGB och i teorin ska det väl vara så, men det måste någon med en sådan box verifiera.
-
Med min 500s klon blev det mycket bättre med YUV än med RGB. Min tv tar emot via scart.
-
Röd bild
Jag har en DM 600 S som är kopplad till en LG 42 tum plasma med en scart. AV1 på tv´s ska klara RGB signal. Ställer in RGB i dreamboxen men bilden blir röd. Vad göra?
-
Det finns troligen en inställning i din tv:s meny för AV1 som du behöver ställa till RGB, eller så är det glapp i din scart testa att vicka på den lite...
MVH
-
Det beror nog på vilken tv man har, Jag har en philips 50", och för mig vart det en STOR skillnad med scart-komponent, min kompis har en Samsung 50" (Q97), och hos han vart det betydligt mindre skillnad. Tilläggas till detta kan - att han hade bättre bild än mig med scart-rgb.:errf: