-
cat5e - cat6e ??
Med risk för att vara dum :=)
Kan man blanda den äldre cat5e som hela mitt nätverk består av med en modernare cat6e kabel? upplever problem med jord alt spänning ifrån nätverks kabeln (cat6e)
konstigt då jag fick spänning mellan chassit (DM500S) och Nätverkskabeln (cat6e) och kabeln ville inte fungera med skarvdon emot cat5e kabel utan detta hände direkt i nätverksuttaget som också är draget med cat5e
???
-
Ja du kan blanda cat5e och cat6e ingen egentlig skillnad mer än att cat6e är certifierad för gigabit nätverk men i ditt fall (eller i övrig hemmamiljö) har du ingen som helst anledning att använda det om du ska koppla in en Dreambox eftersom hela nätverket ändå anpassar sig efter den enhet med lägst hastighet. Tror nog du har andra problem med dina kablar/utrustning.
-
Hmmmm.
Kolla så att du inte har STP utan kör UTP rakt igenom så slipper du spänningsdifferenser.
-
Sorry glömde lägga till att alla kablar är FTP (är väl samma som STP?)
Tack för era svar, skall mäta upp lite ikväll ev. innan jag vågar koppla ihop nånting igen :=) har aldrig upplevt problem innan jag köpte denna cat6 kabel nämligen!
-
Hmmm.
Kolla så att kontakten INTE har en plåt runt, då är det STP och kan förklara dina problem, sprätta i så fall bort plåten.
-
Tack :=) plåten var problemet
-
Du hittade en lösning men problemet finns fortfarande i ditt system ;-)
-
Jod det stämmer nog Milox, frågan är vart bara. har inga andra problem
men gammal kåk (1957) med delvis bytt elsystem och ett relativt nytt nätverk är väl inte det optimala direkt...... tur att jag installerat jordfelsbrytare :=)