-
DM500 död?
Hej,
Tvekar inför vad som kan vara problemet här. Jag kom hem efter jobbet idag och hittar min DM500 helt utslagen på tv-bänken. Märker att det eventuellt har varit strömavbrott, vilket är enormt ovanligt i Stockholms innerstad, men det kan ha varit för någon sekund.
Hur som helst, nu startar den inte, den är helt släckt. Har testat att dra ut alla kablar och testat i nytt uttag, men den reagerar inte.
Efter att ha sökt på nätet en del så har jag hittat att folk haft problem med sina AC-adaptrar. Det skulle ju rent teoretiskt kunna vara så att det är AC-adaptern och inte boxen som lagt av. Kan jag på något sätt testa eller utesluta den ena/andra?
Tips och idéer mottages tacksamt!
-
Om du har en voltmeter så testa spänningen från AC-adaptern. Helst med lite belastning, så prova om du kan mäta när den är kopplad till boxen eller ta en bilglödlampa på 10-20W och lasta den med. Spänningen skall vara 12V och stabil.
Kanske ska tillägga en liten varning! Om man inte vet vad man håller på med så finns det risk att förstöra boxen eller adaptern med polvändning eller kortslutning...
Har du inte dessa möjligheter så se om du tillfälligt kan låna en AC-adapter av någon kompis att testa med.
-
Hej, tack för svar!
Har tyvärr inte tillgång till några verktyg eller någon vän med AC-adapter. Ska kolla på jobbet om det inte ligger någon ac-adapter med samma specifikationer och ta med den hem och testa. Du råkar inte ha någon annan idé?
-
Hmmmm.
Jag skulle då kolla efter en DC-adpter, prova inte köra in AC i boxen, då får du garanterat problem. 12 Volt & MINST 3 Ampere
-
3 A är väl mycket riktigt att föredra. Men eftersom de ofta säljs med bara 1 A ut, så torde det väl räcka för att felsöka?
-
Hmmmm.
Nix 1 A räcker inte.
-
Hmmmmm?
Jo 1 A räcker visst det, kört med en sån på min DM500 i två år nu helt utan problem
-
Hmmmm.
Jo den kanske funkar om den levererar mer än 1 A, sist jag mätte så drog en DM500S 1.3 A normalt & vid kanalsökning gick det upp till 1.6 A
-
Jag har ju en klon, den kanske är mer energieffektiv än sin dyrare kusin :) Ytterligare en framgång för kineserna alltså
-
Hej,
Tack för tipset! Jag hittade en 2A AC-adapter hemma som var till en extern hårddisk. Den funkade fint. Boxen startade igen.
Frågan är dock, ska man köra på den eller ska man köpa en ny AC-adapter? I så fall vilken och vart? Tänker att det kanske finns hos Clas Ohlson eller Kjell & Company?
Tacksam för svar och eventuellt länk till produkt!