Du kan se sidan på http://www.comhit.net/content.php/24...ller-husvagnen
Du kan se sidan på http://www.comhit.net/content.php/24...ller-husvagnen
Lite omständig metod för att få cardsharing i sommarstugan. Vem idag använder uppringd fjärranslutning via mobilen kopplad till datorn för att komma ut på Internet? Så gjorde man på 90-talet.
Enklaste metod idag är att skaffa en liten billig WiFi 3G-router (typ Dovado Tiny) och ett mobilt breband på en USB-sticka. De flesta med en laptop har väl idag redan ett mobilt bredband på en USB-sticka, i alla fall de som tar med laptopen till sommarstugan. Jacka sen i USB-stickan i routern och en vanlig patchkabel (Ethernet) mellan routern och dreamboxen. Sen är det klart! Fördelen med denna metod är (förutom att det är enklare setup) att alla i familjen även dela på det mobila bredbandet via WiFi i sina olika enheter, laptops, surfplattor och mobiler, i sommarstugan.
Självklart är det enklare med en 3G-router, men detta var mest för att visa att det fungerar med gamla avlagda saker för att köra cardsharing via GSM. :-)
Eller så kör man med denna 200 kr LAN-WLAN brygga http://dx.com/p/portable-wireless-n-...pa-wcdma-45639 och delar ut internetanslutningen i mobiltelefon via WLAN.. Funkar klockrent..
Jag som kör android på min telefon slår bara igång internetdelning via wifi.
Sen kopplar jag upp mig med min laptop som kör windows7 mot telefonen över wifi, då är datorn online.
Sen så tar jag fram fönstret med datorns nätverksanslutningar och där kan man välja att dela ut datorns trådlösa anslutning mot datorns ethernetport.
Detta med hjälp av ICS, använd google för att läsa mer :)
När man gjort detta så fungerar datorn som en router och det är bara att plugga in dreamboxen med en korsad kabel. Detta fungerar lätt för att driva 2 dreamboxar på en uppkoppling så låg som 2g/edge....
:)
En fråga är det tillåtet att streama till stuga. Och om det är det. Kan jag använda samma server ip som är i ccam.cfg. Som för boxarna hemma ?
Du blandar nog ihop äpplen och päron...
När man streamar så skickar man bild och ljud över internet från Dreamboxen som en dataström, ungefär som om du tittar på SVT Play eller liknande. Du kan ta emot streamen med en vanlig PC med t.ex. VLC installerat. För lyckad streaming krävs ganska mycket bandbredd över internet, helst mer än 5 Mbit/s.
Det du tänker på är nog cardsharing till stugan. Det är en annan sak. Då har du en Dreambox i stugan med antenn eller parabol och så ansluter du den till din kortserver hemma. Det som skickas över internet då är bara små paket med de krypteringsnycklar som behövs för att avkoda bilden. Det är väldigt lite data och går att skicka över nästan hur långsam förbindelse som helst. Eftersom du pratar om server ip och cccam.cfg så misstänker jag att du tänker på cardsharing till stugan. Du kan inte använda samma server ip som du gör hemma, eftersom att hemma på ditt lokala nätverk har servern troligen en lokal 192.168.x.x IP-adress. Men skall du komma åt din kortserver från stugan via internet måste du använda den riktiga IP-adress som din router har ut mot internet samt att du måste forwarda rätt port i din router till kortservern.
Vad som är tillåtet eller inte är en gråzon att reda ut. Här på forumet tillåter vi diskussioner om cardsharing inom det egna hushållet, och cardsharing till mitt egna fritidshus faller nog i den kategorin. Börjar du däremot lusläsa det abonnemangsavtal du har med din operatör så står där förmodligen att det inte är tillåtet att stoppa programkortet i någon annan utrustning än deras godkända boxar. Notera dock att det finns en skillnad i vad som är olagligt enl. svensk lagstiftning och vad som kan anses otillåtet enligt operatörernas avtal.
Men hur är det med husvagnar räknas det som hemmet också? Tänkte köra en box där också men om jag portforward routern och tar den ip adressen. Kan jag använda samma c line som boxern i stugan då ?
cardsharing inom hushållet är ju inte begränsat till en specifik plats, det har ju t.o.m operatörerna insett med ex viasats fritidshusabonnemang.
Nu orkar jag inte gå ut och leta rätt på användarvillkoren innan jag skriver, men tidigare hade både viafnatt och CD i sina avtal att man BARA fick använda dem på den adress man var mantalsskriven (de skulle ju t.o.m gå att ansluta till telefonlinjen för kontroll om så krävdes), har för mig att de tagit bort den formuleringen sen dess.