-
PCSC reader på DM800SE
Jag testade att ansluta en Omnikey PCSC reader till min DM800SE men får det inte att fungera med newcs, har skrivit in <type>pcsc</type> och <node>0</node> i configen. Det fungerar med den interna läsaren ja alltså inte pcsc och nod 0 men jag menar att konfigen fungerar annars.
Jag läste på nätet att man ska installera fyra ipk filer för att få stöd i imagen för pcsc reader men jag får nån error på nån av dessa fyra.
Nån som kör newcs i boxen med pcsc reader som har det fungerande och har lite tips på vad som ska installeras för att få pcsc stödet...
Tackar ni som orkar engagera er ;)
-
Vilka filer kör du och vilket fel blir det?
-
Boxen är en Sunray 4 med trippeltuner, alltså en 800SE med Sim 2.10 OE 1.6. Kör följande image TSimage1.1-Sunray sr4- Combo-by sat4fun.nfi
Det är ett rar paket med fyra olika ipk filer.
Dom här är det, ccid_1.3.11-r0_mipsel.ipk, libpcsclite1_1.5.5-r0_mipsel.ipk, libusb_0.1.12-r0_mipsel.ipk, pcsc-lite_1.5.5-r0_mipsel.ipk
Jag har kört i denna ordning enligt beskrivning på nätet.
ipkg install /tmp/libusb_0.1.12-r0_mipsel.ipk
Det står då så här:
Configuring libusb
och så får jag följande felmeddelande, ldconfig: /usr/lib/libversion.so is not an ELF file - it has the wrong magic bytes at the start.
Kör sen ipkg install /tmp/pcsc-lite_1.5.5-r0_mipsel.ipk och det verkar ok.
kör sen ipkg install /tmp/libpcsclite1_1.5.5-r0_mipsel.ipk
Det står då så här:
Configuring libusb
och så får jag följande felmeddelande, ldconfig: /usr/lib/libversion.so is not an ELF file - it has the wrong magic bytes at the start.
kör sen ipkg install /tmp/ccid_1.3.11-r0_mipsel.ipk
Det står så här
configuring ccid
och allt verkar ok.
-
Ingen som har kört en PCSC läsare direkt på en Dreambox?
-
Jag har aldrig kört pcsc läsare på en box men när man skall använda en på en linux burk så kan man installera pcsc-tools och sedan köra commandot pcsc_scan för att se om den har hittat läsaren riktigt. Man måste även ha pcscd installerat.
-
Jag har ju även en smargo läsare men fick heller inte igång den, har för mig att jag valde phoenix i configen då
-
Måste gå att lösa problemet om du söker på felmeddelandet som du får när du försöker installera paketen. Kanske något lib eller något som inte är med i din image jämfört med imagen som finns i exempel.