Ursprungligen postat av
jippe
Jasså ska MTV (musikkanalen) lägga ner sina sändningar helt? Inte köras streamat heller?
eller är det bara Allente som slutar distribuera den?
men iofs jag vet inte riktigt vad MTV visar nuförtiden inte är det musik iaf. när jag var 14-15 år i början av 90 talet så visade de musikvideos…
perfekt att ha tvn på i bakgrunden när man satte sig och pluggade när man kom hem från skolan.
ja antisky.c för videocrypt. Och det fanns motsvarande för analog nagravision med.
det analoga hålet kallades det… en dator digitaliserade bilden ruta för ruta och testade sig fram var cutpointen på varje linje fanns (genom att korrelera det mot linjen över och under)
På det sättet behövde man inte bry sig om koder eller kort alls längre. Hela systemet var knäckt och det fanns inget programbolaget kunde göra mer än byta system helt. Men det krävdes en extremt bra dator i början när det kom.
det motsvarar att man skulle knäcka dvb-csa som det står i rapporten jag länkade till längre upp, det kommer också att hända förr eller senare men det finns redan säkrare versioner
Vi får se om det nån gång blir 5g broadcast istället för dvb-t/t2 i marknätet, det är väl utvecklingen i andra länder, annars vore det nog bättre att lägga ner marknätet helt och använda dess frekvenser till 5g och senare mobiltekniker.
Att marknätet skulle vara resilent ger jag inte mycket för, jag garanterar att marknätet är nått av det första som kommer sluta fungera eller rentav kommer börja sända ut fejk-nyheter vid en invasion av främmande makt. Satellit-TV är i så fall mycket säkrare för där kan man se tv från grannländer som ej påverkats.