-
Fungerade tyvärr inte. Med editera antog jag att du menar att jag sist i filen lägger till:
mount -t cifs //192.168.10.100/dreambox /hdd -o user=dreambox,password=dreambox
Efter omstart av boxen kan jag inte spela in (den hittar ingan hdd). Via telnet fungerar det direkt när jag skriver mount.
-
skrev ju att det inte var permanent, fungerar det kan vi göra det permanent
-
under nätverk finns det monteringshanterare, lägg till ny montering, lokalt namn välj Harddisk sen cifs sen ip till pc nästa serverdelning välj Film och sen använd som hårddisk ersättning sist user = dreambox och password = dreambox
och aktivera med ok knappen
-
Hmmmm.
Du sätter naturligtvis INTE in hela kommandot i /etc/fstab, utan som detta exempel:
192.168.1.100:/Data /media/hdd nfs defaults 0 0
Dvs: server:/share monteringspunkt filsystem 0 0
Kommandot: man fstab ger dig nog en del ledtrådar hur man gör med CIFS
-
om dom installerar nfs server på windows burken torde ovanstående funka, men cifs mount med password ? kommandot fstab i pli ger dig nada, däremot kan man ladda ner fstab editor, det var Pli image han frågade om antar att du inte kör den
-
@matkoh, jag har två 800se med hårddisk i den ena, så jag har använt cifs för att dela hdd, tog och testade med nfs i stället, kan inte se det minsta skillnad i prestanda, gränsfall timeshift på båda sätten, så jag vidhåller nätverket
-
Hmmmm.
Inget snack utan ren fakta. Samba ÄR långsamt.
http://www.technazgul.com/2011/02/nf...-hd-media.html
-
jag nämnde inte fakta utan verklighet för mig, jag vet inte vart det stod att nfs inte skulle va snabbare, men i min uppsättning är det nätverket som är för klent till att börja med.
-
Tusen tack för alla tips!
ska prova mig fram under dagen...
-
Tack alla hjälpsamma!
Nu rullar det på!