-
Vill rekommendera en förstärkare från Nedis, AMP-228001
den har 2 UHF ingångar, 1 VHF ingång 2-12.
Du kan gå in på deras hemsida som demo inloggning.
En av UHF ingången har fast förstärkning 28dB, den andra har justerbart 15-28 dB.
Den justerbara UHF ingången skulle jag använda till Unix 100 antennen.
Ingången med fast förstärkning skall till din "Kungälvsantenn".
Det går säkert att köra en FM antenn på den bredbandiga VHF ingången.
Från denna antennförstärkare får du en utgång som distribueras till hela husets antennuttag.
Jag vill rekommendera ett stjärnnät, du för signalen till ett splitter typ 30-402(Kjell&CO)
och får 4 utgångar med samma signalstyrka.
Är det svårt med ett stjärnnät så får du lägga alla uttag i serie, men beskriv
gärna hur husets uttag är ordnade så kanske jag kan hjälpa dig även där.
M.V.H Kjelle
-
Tack Kjelle,
Den förstärkaren ser ju ut att lösa kopplingsproblemen.
Var kan jag köpa den? Nedis ser ju ut att vara en grossist.
Har sökt men inte hittat förstärkaren någon annan stans.
Skall undersöka hur mina uttag ligger i huset.
-
Stämmer att Nedis är grossist, men din lokale tv-handlare kan säkert
hjälpa dig med att ta hem en sådan mastförstärkare.
Häls. Kjelle
-
Kjellsons.. ger mig tusan på att du är en gammal radioamatör...= a ham operator...
-
Har haft en del problem att få köpa av grossisterna även de handlare jag frågat har inte kunnat ta hem åt mig.
Jaghar också pratat med en del som säger att det finns risk för störningar när man plockar hem från 2 UHF man bör enligt dem använda s.k. kanalfilter som filtrerar den kanal man vill se på den extra UHF:n.
Vissa förstärkare med 2 UHF har också tydligen delat upp bandet sinsemellan och då fungerar det ju inte.
Så det lutar åt att jag skiter i den extra UHF:n då det medför en viss merkostnad vid köp av mastförstärkare/filter m.m.
Det är ju bara 2 år kvar till släckningen och för en del av den merkostnad som jag nu sparar in kan jag istället köpa boxar.
Den lågbrusförstärkaren som Kjell o Co säljer verkar bra men Triax TA4213-3R är ju också lågbrus de har samma brustal på 2,5dB.
Jag sätter upp bägge UHFantennerna ändå och skaffar en vanlig mastförstärkare för 1 UHF.
Jag funderar på om det möjligen kan gå att använda C.O 's filter med 2 UHF ingångar.
Kan man koppla den ena UHF:n rätt in i C.O filtret och den andra antennens utgång från nätdelen in i andra C.O ingången?
Isåfall blir det bara en merkostnad på 99 kr vilket kan va rimligt.
-
Ordningen blir då först antenn sedan mastförstärkare sedan nätdel och sedan in i C.O filtre som jag har innanför taket vid maströret... Funkar det att koppla så här?
-
Om du vill kan du prova att bara använda den översta antennen och dra en ny kabel direkt till boxen, ställ boxen sen på tex tv4 och kolla signalstyrkan.
Är den dålig prova att vrida antennen i sidled och se var signalen är som bäst, funkar det så kolla på tex c+ om det är bra signal.
Är den det så bör allt funka men det kan behövas en antennförstärkare som du kan sätta bakom boxen (kostar c:a100 kr)
Räcker inte det iallafall så får du nog köpa en starkare antenn!
Tänk på att alla skarvar på antennkabeln kan sänka signalen en hel del beroende på hur kopplingarn ser ut så därför bör man undvika att skarva och greja om man från början har dålig signal.
-
Boxersignalerna blir nog inga problem.
Det är mycket lättare att få in de digitala signalerna än de analoga.
Jag får med nuvarande antenn in de 3 första muxarna, de 2 sista klarar den inte, och det är förmodligen en kombination av gammal antenn och inte max uppe på stången.
Med min nya stora Unix 100 i topp och med en bra förstärkare så tror jag nog att jag får in alla muxarna.
Det som är problematiskt är att få in den andra UHF:en i systemet utan att behöva köpa speciell och dyr elektronik.
Behöver den därför att TV 1 sänds på VHF och jag har ingen sådan antenn och mottagningsförhållandena är inte så bra så jag gissar att det krävs en stor rackare också den högt placerad. Därför väljer jag att plocka in TV1 via UHF på en annan slavsändare.
Min nuvarande översta antenn är för gammal för att klara Boxer, just nu använder jag den nedre av de två för att se Boxer.
Som du ser på bilden så finns det möjlighet att flytta upp den om jag tar bort den lilla översta.
När jag ändå håller på så vill jag ha det bästa och har därför köpt en Unix100 som är ett riktigt monster nästan 2,5 m lång.
Det kommer ju en vinter med snö och dåligt väder vill därför gardera mig med bästa mottagning.