Hmmmm.
telnet till boxen och skriv linux-kommandot som en riktig man:-}
Utskriftsvy
Hmmmm.
telnet till boxen och skriv linux-kommandot som en riktig man:-}
"Microsoft Telnet> mount -t cifs 192.168.1.9:/Inspelat /media/hdd -o user=dreambox,password=dreambox
Felaktigt kommando. Skriv ? eller help för närmare information."
Detta får jag upp när jag testar.. Min datorn ip hade visst .9
mount -t cifs //192.168.1.9/Inspelat /media/hdd -o user=dreambox,password=dreambox
Tack för tålamodet. Jag är dum i huvudet, bara så ni vet :)
Så här gör jag:
1 cmd --> telnet
2 skriver in detta: mount -t cifs //192.168.1.9/Inspelat /media/hdd -o user=dreambox,password=dreambox
3 FEL!
Själva inloggningen på boxen är väl det den gör det sista i steget ovan, eller ska man logga in boxen via telnet innan? Vad gör detta kommandot?
dm500hd login: root
root@dm500hd:~# mount -t cifs //192.168.1.9/Inspelat /media/hdd -o user=dreambox
,password=dreambox
mount error: can not change directory into mount target /media/hdd
mount: mounting //192.168.1.9/Inspelat on /media/hdd failed: No such file or dir
ectory
Hmmm
mkdir /media/hdd
Först tar du reda på vilken IP-adress din box har. Detta kan du se i menyerna i boxen om du inte vet det. För detta exempel antar vi att boxen har IP-adress 192.168.1.100 men du måste kolla vilken IP-adress det egentligen är på din box.
Vid kommandoprompten i Windows skriver du:
telnet 192.168.1.100
sedan loggar du in med användare root och lösenord dreambox
Efter detta får du en kommandorad där du kan skriva kommandon, t.ex.
mount -t cifs //192.168.1.9/Inspelat /media/hdd -o user=dreambox,password=dreambox
När du är färdig loggar du ut från boxen genom att skriva
exit
STORT TACK!! Nu funkar det. Vet inte vad jag gjorde för fel innan!
När jag ska testa att spela upp det inspelade i boxen blir det svart, men timern går. På datorn går det prima med VLC, blir i .ts-format..