Citat Ursprungligen postat av maur Visa inlägg
Okej, det låter ju bra.

Men jag testade test kommandot du skrev och det gav detta svar...

root@vusolo2:~# ps ax | grep CCcam
ps: invalid option -- 'a'
BusyBox v1.24.1 (2019-06-19 12:53:52 CEST) multi-call binary.

Usage: ps

Show list of processes

w Wide output
l Long output
T Show threads
root@vusolo2:~#

Vad betyder det?

Okej, då vet jag att färgen inte har nån betydelse, tänkte bara om det var nåt som visade status på funktionen så det var därför jag frågade och är jätte tacksam för svaret...

Nä, den har jag ingen koll på för den har jag inte behövt röra utan det har bara varit att flasha och ladda ner CCcam så har allt fungerat klockrent tills nu i Tisdags
Du har en nyare version av OpenPLi som tydligen innehåller en lite nyare Linux-version än jag har på min Vuplus Duo2.
Tydligen har man förändrat vilka parametrar man kan ge till ps kommandot så ps ax som jag skrev fungerar inte längre.

Du kan prova de tre förslag du fick upp i din utskrift och prova:
ps w
ps l
ps T

Med någon av dem får du förhoppningsvis upp en lång lista med alla processer. Läs i listan och se om du hittar /usr/bin/CCcam på någon rad. I så fall är CCcam igång.

Det är inte helt korrekt av mig att säga att färgen inte har betydelse utan det är en förenkling. Jag är osäker på vad färgen på texten betyder i ditt fall men det finns möjligheter att ställa in Linux shell så att t.ex. olika typer av filer visas i olika färg. Men det här med färg är "extra information" som inte är helt nödvändig.

Kolla så du har en CCcam.cfg i /etc.