Marknadsdomstolen förbjuder marknadsföring av piratkort
Stockholm/TT
Marknadsdomstolen förbjuder det danska företaget Key Card att marknadsföra så kallade piratkort på den svenska marknaden. Följs inte förbudet får företaget betala ett vite på 400 000 kronor.
Det är organisationen Stop, med uppgift att för tv-industrins räkning skydda kodade tjänster, som dragit företaget inför Marknadsdomstolen. Enligt Stop marknadsför och säljer Key Card kort med tomma program- och minneskretsar. Till de tomma korten hämtas programvara och krypteringsnycklar av kunden över internet och överförs till det tomma kortet med hjälp av en liten brännare som ansluts till en dator.
Sedan kan kunden med kortets hjälp komma åt betal-tv:s program utan att vara abonnent.
Key Card hävdar i domstolen att de tomma korten som säljs används till en mängd andra saker som passerkort, i säkerhetssystem, tändningsnycklar med mera. Men köparna av korten vill inte medverka i utredningen, enligt Key Card.
Key Card hävdar dessutom att de inte marknadsför korten i Sverige.
Men Marknadsdomstolen tycker att en svensk webbsida, en adress i Vejbystrand, svenska telefonnummer och betalning i svenska pengar tydligt visar en marknadsföring direkt riktad mot svenska konsumenter.
Domstolen tycker också att det är konstigt att Key Card inte lyckats skaka fram någon kund som velat berätta hur de använder korten. Domstolens slutsats blir därför att de tomma kort och brännare som Key Card marknadsför på sin webbsida inte rimligen kan ha andra praktiska användningsområden är just tv-avkodning.