Jo, det bästa är såklart om du kan låna hem en projektor och testa på plats. Det är samma sak med bild som med ljud egentligen. Alla rum är olika och både ljud och bildintryck gör sig olika. Man måste pröva sig fram tills man hittar något som passar en själv.

Jag råkade ljuga lite.. Eller ljuga och ljuga, jag glömde skriva att det på sätt och vis visst går att lysa svart. Om man har en duk med negativ gain, dom brukar vara gråa eller silverfärgade i regel, så blir det svarta automatiskt svartare, men då måste man åas kräma på mer med ljuset så 800 ansilumens kanske inte riktigt räcker till. Men det är egentligen enda gången man behöver tänka på ansilumen idag. Men iom att man måste lysa starkare så är chansen betydligt större att man "lyser igenom" dåliga lcd-paneler så lcd blir helt förkastligt i det avseendet, såvida men inte tänkt lägga ut enorma summor för att få en lcd med riktigt bra paneler. I så fall är det betydligt billigare att köpa vettiga persienner eller rullgardiner. Eller göra som jag har gjort. Sätt solfilm på fönstren.

Men som sagt. Det bästa är som du säger att försöka låna hem en projje och testa själv. Sen kan jag bara välkomna dig till hemmabioträsket. Snart köper du högtalare för 20000/par, vare sig du vill det eller inte. :-P