Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 35

Ämne: Seriekopplade elkontakter?

  1. #11
    behöver inte vara rädd för överbelastning av ledningarna i väggen, om det inte är väldigt gammla ledningar, normalt är att det är väl tilltagna ledningar och normalt skall det gå att säkra upp utan problem, så det är bara att koppla in det som ska vara inkopplat, och om säkringen håller så finns det ingen orsak till att vara orolig.

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av frejac
    Enkla förklaringen:

    Gör man en seriekoppling tex av lampor så lyser alla svagare än om dom satt ensamma. Dessutom måste alla vara hela. Går en sönder så blir det helt svart. Som tex en gammal julgransbelysning. Finns nya som är parallellkopplade, men i alla fall.
    Jag behöver nog den svåra förklaringen. Man är ju inte helt tappad bakom en vagn om man säger så

    Det enda jag undrar över egentligen är om det blir större belastning på kabeln om jag seriekopplar? Jag tycker det borde vara tvärt om, eller blir det kanske samma? (Jag sa inte helt tappad, bara ramlat ur några gånger)

    /ElFeo

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av fbk1
    behöver inte vara rädd för överbelastning av ledningarna i väggen, om det inte är väldigt gammla ledningar, normalt är att det är väl tilltagna ledningar och normalt skall det gå att säkra upp utan problem, så det är bara att koppla in det som ska vara inkopplat, och om säkringen håller så finns det ingen orsak till att vara orolig.
    Ledningarna brukar inte vara väl till tagena så om du behöver säkra upp så bör en elektriker kolla på det först.

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av ElFeo
    Citat Ursprungligen postat av frejac
    Enkla förklaringen:

    Gör man en seriekoppling tex av lampor så lyser alla svagare än om dom satt ensamma. Dessutom måste alla vara hela. Går en sönder så blir det helt svart. Som tex en gammal julgransbelysning. Finns nya som är parallellkopplade, men i alla fall.
    Jag behöver nog den svåra förklaringen. Man är ju inte helt tappad bakom en vagn om man säger så

    Det enda jag undrar över egentligen är om det blir större belastning på kabeln om jag seriekopplar? Jag tycker det borde vara tvärt om, eller blir det kanske samma? (Jag sa inte helt tappad, bara ramlat ur några gånger)/ElFeo
    Strömmen är samma i hela gruppen så det blir samma belastning vid seriekoplig som parallelkopling.

    MVH:jojje

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av ElFeo
    ...Jag tycker det borde vara tvärt om, eller blir det kanske samma?...
    Ni märkte min helgardering va?

    Tack för hjälpen allihop, nu ska jag bara bestämma mig hur jag ska göra

    /ElFeo

  6. #16
    som elektriker vet jag att ledningarna är väl tilltagna

  7. #17
    I vanliga fal så är det FK 1,5 till valiga enfasgrupper och då bör man ej köra mer än 10A. Drar du på 16A kommer kablarna inte brinna upp på en dag men efte några år kommer dom inte vara så fina längre.

  8. #18
    @fbk1

    Vem bygger upp polarens hyreshus när någon olovligen säkrat upp till 10/16A vilket gjort att gamla tygisolerade ledningar orsakat eldsvåda.

    Ok, långt från sanningen - men jag skulle definitivt avråda svenssons från att byta PK själv i syfte till att slänga in grövre säkringar.

    /Fredrik - också elektriker, även om jag inte jobbat med det på ett tag.

  9. #19
    Det är ganska enkelt att räkna ut vad man kan belasta säkringen
    men det är att rekomendera att inte belasta en 1,5mm2 kabel med 16A
    (1,5mm2=10A, 2,5mm2=16A)

    Ohm:s lag: U=IxR Där U är spänningen (230V), I är strömmen(Ampere) och R resistansen (Ohm)
    Effektlagen: P=UxI Där P är effekten Watt

    Enkel uträkning: säkringen på 10A(I=10) 230V (U=230)
    P=UxI P=230x10 P=2300W
    Så ungefär 2300W kan man belasta en 10A säkring

    Nu har jag börjat min elektriker utbildning men detta borde stämma men säg till om något inte stämmer

  10. #20
    Ungefär DESSA beräkningar använde jag i mitt första inlägg i denna tråd.
    MC-buren MV-Coach.

    SÖK via SÖK-funktionen! Frågor ställs i forumet, INTE till mig!

Liknande ämnen

  1. Seriekopplade digitalboxar
    Av Mahalio i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 11:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss