Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 35

Ämne: Seriekopplade elkontakter?

  1. #21
    men nu kanske ni ska titta på vad jag skrev tidigare inlägg, jag sa inte att man skulle säkra upp, utan att ledningarna klarar av det. nämnde också att om det inte är gammla ledningar så är det ingen fara, det jag ville ha fram var att kopla in vad du vill , så länge säkringen håller är det ingen risk för överhettning av ledningarna,

  2. #22
    Självklart bör ju ledningarna vara dimensionerade för uppgiften. Gjorde jag fel i att ta detta som en självklarhet? Därför kom jag med exempel och förutsatte 10A säkringar i skåpet och lägenhet.
    MC-buren MV-Coach.

    SÖK via SÖK-funktionen! Frågor ställs i forumet, INTE till mig!

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av fbk1
    normalt är att det är väl tilltagna ledningar och normalt skall det gå att säkra upp utan problem.
    Det var bara den som var lite olycklig. Men bortser vi från tipset om att säkra upp så är det, som du säger sedan, "bara att koppla in det som ska vara inkopplat, och om säkringen håller så finns det ingen orsak till att vara orolig".

  4. #24
    Oj att detta skulle bli en sån livlig tråd!

    I mitt fall ska jag inte byta säkringar till 16A, utan behålla de gamla. Ni verkar alla vara ganska överens att det värsta som kan hända i detta fall är att min säkring går hela tiden...vilket är precis det jag ville höra.

    Härmed lovar jag att ta hit någon som kan sin sak om jag ska byta säkringsvariant. Så nu kan ni sova lugnt om nätterna (man vet ju aldrig, vi kanske är grannar)

  5. #25
    Tack.
    Då är det dags att sova. Gonatt
    "Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience"

  6. #26
    Så lite så....kul att vi kunde stå till tjänst iaf.
    MC-buren MV-Coach.

    SÖK via SÖK-funktionen! Frågor ställs i forumet, INTE till mig!

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av TouchMan65
    Så lite så....kul att vi kunde stå till tjänst iaf.
    Som alltid på detta forumet!

  8. #28
    Kabel dragen till vägguttaget är 1,5 mm2.
    Försök få tag i grendosor med minst 1 mm2 kabelarea.
    Det är inte ovanligt med 0,75 mm2 i billigare dosor.

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Bengtsson
    Kabel dragen till vägguttaget är 1,5 mm2.
    Försök få tag i grendosor med minst 1 mm2 kabelarea.
    Det är inte ovanligt med 0,75 mm2 i billigare dosor.
    Det är inga grendosor jag ska ha. Riktiga uttag med lös sladd till...och ja, det blev 1,5mm2-sladd.

  10. #30
    ElFeo : Hittade en utmärkt sida för beräkningar av de oliak sakerna vi snackat om. Jag har INTE tagit med ledningarna i beräkningarna, men kan nog grävas fram det med om så vill.

    http://home8.swipnet.se/~w-87708/ohm.html

    På denna sida har du alla bra formler du kan använda dig av.
    MC-buren MV-Coach.

    SÖK via SÖK-funktionen! Frågor ställs i forumet, INTE till mig!

Liknande ämnen

  1. Seriekopplade digitalboxar
    Av Mahalio i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 11:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss