Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 45

Ämne: bästa antennen?

Har man problem med störningar så är aktiva antenner och antennförstärkare rena döden. Dom är väldigt duktiga på att förstärka störningara så att mottagaren till och med kan bli helt blockerad.

En bra (och lång) riktantenn är bästa medicinen, även om man har bra sigalstyrka med en enklare antenn. De långa antennerna är mer riktade och har kraftigare dämpning av signaler från sidorna och bakifrån.

Störningar från nätet avhjälpes med ett nätfilter. Drivs boxen av en batterieliminator (som min) så kan den vara undermålig. Dom skickar naturligtvis med det billigaste dom kan hitta. Switchade eliminatorer borde vara att föredra. Switchningen i sig gör att dom måste ha bra filtrering av utspänningen och därför är dom duktiga på att även ta bort annat skräp som kommer med nätspänningen.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Tackad
    122 gånger
    kan inte ha nå nätfilter.. jag har inga jordade kontakter i lägenheten... och en stor utomhusantenn är ju inte att tänk på heller inomhus... måste va en mindre sån isf..

Mitt problem är att jag inte kan sätta upp en antenn på balkongen pga hyresvärden och att huset har Kabalvision som har blokerat alla signaler förutom deras egna. Jag har som sagt en OneForAll SV 9210 Ultra Flat inomhusantenn som jag har som bäst 50% mottagning. Jag vill helst slippa returnera en massa antenner för att hitta en bra. Vill bara veta vilken som är kraftfullast och fungerar bra i ett tätbefolkat område med trafik och tunnelbana störningar (sthlm). Bor ca 15 km från nacka antennen (mörby)

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Tackad
    122 gånger
    balkongen kan dom inte neka dig och ha på.. däremot utanför fönster och sånt brukar dom väl inte gilla.... här har man då inte ens en balkong... om du har mycket störningar så räcker inte ens bästa inomhusantenn..... jag har störningar på kanaler jag har i princip 100% på... men om du inte har så mycket störningar runtomkring så klarar man sig med en macab mira antenn... den filtrerar bort mobiltelefoner och trådlösa nätverk också... men bilar gillar den inte... fast normalt har jag inte så mycket störningar att det inte går att se men vissa dar kan de störa till 5-10 ggr i timmen och då kan de bli störande...

Ny kabel

Prova att göra en ny kabel mellan antennen och boxen, köp riktiga kontakter som är HF-täta och en bra kabel

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Tackad
    122 gånger
    har en goldkabel med ferritkärnor och trippelskärmad.. vart nästan värre bara..... jag har ju alltid bild iaf så det kunde ju vara värre... så de funkar ju ändå inte så dåligt... tom kabelnätet vi har här störs av allt möjligt härikring...

Citat Ursprungligen postat av Leatherface
    5 mil blir för långt bort för en gitterantenn antar jag då.. fast mitt problem är ju mer att det är störningarna jag måste få bort... stör ju även från elnätet... har hänt i vissa fall att störningar på elnätet tom låst min dator så jag har varit tvungen starta om... mottagningen är 95-100% på alla kanaler... utan förstärkningen ca 90% på dom stakare och 50-70% på dom svagare...
    Det tror jag inte.
    Jag har en gitterantenn och gissar att jag har cirka 15-20 mil till sändaren. Antennen står lutad mot en gammal spinnrock inne i huset bredvid tvn.

Dock passerar tvsignalen bland annat tvärs över vänern.

Jag har även en förstärkare från biltema inkopplad och har av och till 100% mottagning.
    Auktoriserad julmusttestare.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Tackad
    122 gånger
    oki får ju se hur man gör då... skulle ju passa bra hänga upp en sån på väggen där jag har starkast signal... kommer nog inte undan störningarna från trafiken men kanske slipper elspikarna då iaf...

Efter att ha provat One for all SV 9210 Ultra Flat antennen, Champion 6257 Bordsantennen och Triax UFO45 så har jag bäst mottagning med en clasolsson antenn för 200 kr

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=...&ic=N&sw=15042

Vet inte om de funkar för alla men för mig så va billigast bäst! :lol:

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Tackad
    122 gånger
    spelar ingen roll vilken inomhusantenn det är... man får elspikar med alla.. iaf med force... den jag har nu funkar bäst av dom jag testat... nu bor säkert dom flesta här bättre till än jag.. har typ gator åt alla håll som går runtom min byggnad osv så har man inte de och helst ingen force så tror jag att man kommer klarar sig utan störningar med den jag har...

Liknande ämnen

1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 20:35
  2. Ström i antennen från väggen ??
    Av Taxitaxi i forum Com Hem
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 19:26
  3. Bästa Växlingssätt ?
    Av trollhattan i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-27, 14:06
  4. Bästa DVB-T motagare? (USB 2.0)
    Av PrOsOn i forum Övriga mottagare
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 06:45
  5. den bästa
    Av the master i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2002-12-07, 08:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss