Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 28

Ämne: Analysera mina antennförutsättningar på bilden

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    1 gånger

Analysera mina antennförutsättningar på bilden

Klicka på länken under för att se bild

http://upl.silentwhisper.net/uplfold..._takantenn.JPG

Får inte in alla muxar på Boxer, tänkte börja med att be om hjälp med att analysera vad jag har för antenner(se bild) och hur de kan vara riktade. Sedan gå vidare med att försöka justera och byta ut.

Förutsättningarna där jag bor är att inga kanaler förutom FM-radio finns på låga VHF-bandet, så det bör väl då räcka med UHF antenn.
    Om jag fattat föregående husägare rätt så tolkar jag bilden på min antennanläggning så här. 2 UHF på en stång.

Högst upp på stången sitter den första äldsta/minsta UHF antennen riktad mot Göteborgsändaren(Slav-Kungälv). När TV4 kom fick han inte in den med bra mottagning utan tvingades köpa en större /bättre UHF antenn och rikta den mot Boråssändaren,
    detta tycker jag är märkligt då Boråssändaren är väldigt avlägsen även det att Göteborgsändaren ger bra bild på SVT så borde det blivit bra även på TV4.
    Och varför får man in TV4 mot Borås men inte SVT mot Borås?
    Kanske var det problem med detta vid uppstarten av TV4 och kanske åtgärdat idag.
    Jag kan säga att jag med nuvarande inställningar får in TV4 via Boxer från bägge sändarna med bra bild.

Tänkte börja med att testa att vrida antennstången så den stora UHF används mot Gbg
    med förhoppning att få in alla muxar därifrån även att få bra bild analog.
    Funkar inte detta så får jag väl plocka av bägge antennerna och köpa en ny som kan funka. VHF-antenn verkar jag inte ha någon glädje av men FM-radio saknar jag.

Finns det något att vinna på att få upp den stora UHF antennen högst upp på stången där den lilla idag sitter?

Är det bättre att sätta upp en kombiantenn med FM-radio tillsats och komplettera med någon form av gitterantenn?

Mycket frågor men skulle bli glad om någon kunnig kunde se om jag är på rätt spår
    och ev. korrigera mig.

Dom antennerna du har uppe på bilden är alltså från starten av TV4 runt 1994,
    då börjar dom bli lite till åren.
    En UHF antenn skall alltid vara högst upp på maströret, på bilden är ju den kraftigare UHF antennen längst ned vilket inte är optimalt.
    Av vinkeln mellan antennerna kan jag gissa att du bor någonstans längs E20
    upp (Lerum, Floda, Alingsås ?)

Jag har satt upp en hel del antenner runt Boråsområdet och lyckats bra med denna Triax antenn (100 element) i många svåra lägen.
    Vill gärna rekomendera denna då den också är byggd i litet kraftigare aluminium
    för svenska förhållanden.
    Ger runt 17 dB och mycket bättre kan man inte få.

http://www.triax.dk/ifs/files/triax/...793_322724.jsp

Jag gillar inte antennförstärkare men hos en villaägare som har mycket svår terräng
    fram till sändaren kompletterade jag ovan nämnda antenn med en lågbrusförstärkare från Kjell&CO.art.nr. 30-274 med lyckat resultat.
    Det duger absolut INTE med någon vanlig antennförstärkare !!

Men prova gärna först med ovan nämnda antenn, jag tror till 90 % att du lyckas.
    Göteborg eller Borås sändaren ? Ja där får du prova dig fram.
    Byt kabel också om den är lika gammal, bör vara dubbelskärmad (folie och nät)
    lågförlust typ "parabolkabel" runt 8 mm ytterdiameter.

Kjelle

Starta Boxer. Boxerkund Sedan täckningskatrta.
    Ställ markören där du bor så får du riktning dit signalen är bäst ock även info. om signalstyrka.
    Efter som det är marksändning kan du söka efter signalen på mark.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    1 gånger
    Kjellsons:
    Den översta UHF:n har troligen suttit sedan huset byggdes -76. Jag tror att föregående ägare bara kompletterade med en ny UHF under.
    Jag hade hoppats att den undre skulle vara tillräckligt ny och bra för att funka med Boxer.
    Tänkte också flytta upp den undre och ta bort den övre.
    Jag bor längs R45 i höjd med Kungälv.

Jag skall ta mig in på innertaket imorgon och se vilka förstärkare som finns där och hur det är uppdelat.Även försöka att testa med antennjustering

Behöver man ha en VHF antenn?
    Om inte och man vill ha FM-radio, skall man då sätta på en separat FM-rundstrålande antenn?

Harald: Har testat detta tidigare och tycker sidan är lite odeljerad, svårt att få exakt position då det inte går att zooma tillräckligt.
    Sidan säger att det är Brudaremossen Göteborg som gäller men jag är inte så säker då det finns flera olika sändare som jag vet skall funka bra
    det är nog bäst att testa alla.

Antennjustering:
    Tänkte jag skall testa att leta efter bästa sändaren imorgon, hur gör jag då?
    Om jag fattat rätt så tar man reda på ett visst programs kanalfrekvens i de sändare som är aktuella, justerar sedan in den för bästa bild och ser om övriga kanaler ger bra bild både digitalt och analogt, sedan gör man likadant på alla sändare som finns i området och utvärderar vilken som är bäst--stämmer detta ? Och isåfall vilket program skall man använda? SVT 1 eller?

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    1 gånger
    Kjellsons: Det var en stor rackare till antenn du rekommenderade 2.30m lång
    Den är säkert bra, var köper man den till bästa pris?

Tittade även på lågbrusförstärkaren, tänkte först se vilken förstärkare
    som finns idag, återkommer imorgon med uppgifter.

En del säger att det behövs Dipolsförstärkare ihop med UHF-antenn
    vad tror du om det?

Är den övre antennen från 76 så har vi definitivt felet där, den klarar inte dom
    nuvarande höga frekvenserna.
    När TV4 kom till Borås på kanal 55(743,25 MHz) så fick folk stora problem med signalstyrkan.
    Dom här gamla antennerna klarar kanske max kanal 45 (runt 600 MHz).
    Göteborg's "högsta" MUX ligger på kanal 64 och Borås kanal 54 vilket
    gör att du får stora problem med dom kanalerna på dom MUXarna.

Jodå den härTriax antennen är stor men den gamla regeln " den bästa förstärkaren
    är den största antennen" gäller i högsta grad än.
    Jag har satt upp ett 20 tal av denna antenn och bara i ETT fall fått komplettera med
    en lågbrusförstärkare.
    Köp inte någon guldfärgad Clas Ohlson antenn, dom klarar inte mer än några år
    i vårt klimat.
    Skulle tro att du får ge runt 800-1000 kr i radio/tv affär för den här antennen
    säkert billigare om du tittar runt på nätet.
    Nedis säljer dom här antennerna, dom är visserligen grossister men du
    kan som privatperson göra ett försök att köpa av dom.

I bl.a. Borås så försvinner analog sändningen i december 2006 så det är väl knappast
    någon ide att satsa på någon VHF antenn .
    Vill du dock ha radioantenn så kan du ju köpa en förstärkare(mastmonterad) med ingångar för radio/VHF/UHF gärna med justerbart gain.

När det gäller ett enkelt sätt att kolla den bästa signalstyrkan brukar jag kolla på
    text tv på den högsta analoga frekvensen (brukar vara TV4) , texten skall komma snabbt
    och vara "rättstavad" och inte byta tecken hela tiden.
    Fungerar text tv bra har du generellt en bra mottagning.

Det här med täckningskartor har sällan något med verkligheten att göra.
    I Borås området har jag fått rikta antennerna mot Borås, Göteborg, Finnveden(Anderstorp), och till och med Trollhättan, allt beroende på plats och terräng.

Lycka till

Kjelle

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    1 gånger
    Din kunskap är guld värd för mig just nu.
    Tack Kjelle

Jag hade stora problem tills jag satte upp den här antennen köpte den hos
    www. elfa.se

Unix100
    Fabr Triax
    TV 2/4-antenn (UHF). Ger bästa antennvinst och fram/backförhållande även vid dåliga mottagningsförhållanden. Galvaniskt skilda element. Försedd med en extra stödbom. Tillverkad i saltvattens- och korrosionsbeständig aluminium.
    Mastfäste upp till Æ60 mm.

Tekniska data:
    Frekvensområde: UHF-bandet
    Band: B IV/V, kanal 21–69
    Antal element: 100
    Antennvinst: 17,0 dB
    Fram/back-
    förhållande: 27 dB
    Öppningsvinkel: ±11°
    Anslutning: Skruvklämma
    Dimensioner: L2257×B500 mm
    Vikt: 2,46 kg

MVH Hebbe

Ja den antennen på Elfa är precis samma som jag rekommenderat tidigare i denna
    tråd.
    Förövrigt, bra pris även utan moms för att vara Elfa.

Kjelle

Där vi gått bet har vi använt gallerantenn.

Liknande ämnen

1. Får jag in mina 4 satelliter?
    Av imported_kalleanka i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-06-02, 01:07
  2. Mina ögon svider!
    Av Hermansson i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-06, 17:47
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 20:52
  4. Kan se mina gamla 8 favoriter plus de nya
    Av Ingenting i forum Com Hem
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-05-19, 10:03
  5. Problem med mina microvågshuvud
    Av J.P i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-09-15, 19:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss