Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 41

Ämne: köpa pellets brännare

Bergvärme drar en hel del el. Av 1 kW får man 3. Dessutom brukar de dimensioneras för lite under husets maxförbrukning. Så när det är kallt måste man ha stödvärme. Oftast el. På vintern när det är som kallast och mest el krävs så köps den från smutsiga kolkraftverk. Och slutligen elpriset går upp och upp så det är tveksamt om man verkligen kommer tjäna in investeringen.

Orfeous det vanligase är att man bara har en skruv in i ett förråd. Skruven låter knappt något. Har man långt till förrådet kan det behövas suganordningar som ofta låter som satan.

Kolla på pellets.info

Citat Ursprungligen postat av cichlidae
    Det bästa för min del vore om det fanns någon värmepump som kunde samverka med min vedpanna. Pumpen får gå när jag är på jobbet och när jag är hemma vedeldar jag.
    Har du inga acktankar :?: Eller är de grovt underdimensionerade?

Citat Ursprungligen postat av electrified
    Har du inga acktankar :?: Eller är de grovt underdimensionerade?
    Nej, jag har inga. Borde kanske sätta in, men det lutar ändå åt någon sorts värmepump i första hand.

Samtidigt är det ju som du säger att elen blir dyrare och dyrare så jag vet faktiskt inte riktigt vad som är bäst.
    Nollvision i skogen

Bergvärme drar en hel del el. Av 1 kW får man 3. Dessutom brukar de dimensioneras för lite under husets maxförbrukning. Så när det är kallt måste man ha stödvärme. Oftast el. På vintern när det är som kallast och mest el krävs så köps den från smutsiga kolkraftverk. Och slutligen elpriset går upp och upp så det är tveksamt om man verkligen kommer tjäna in investeringen.
    Nja de där stämmer inte rigtigt. "värmen" nere i marken ligger alltid runt 4 grader. Tempraturen ändras aldrig där nere. VI pratar om 80m ner så varken kyla eller värme når ner. Däremot en värmepump som utvinner värme från luft är beroende av ute tempraturen. Understiger tempraturen 0 grader (tror jag de är) så går de jämmt ut.

@Orfeous: Hur skulle värmen kunna ta slut? De är ju inte så att man pumpar upp 100 gradit vatten utan vattnet är ju 4 grader. Å eftersom berget kyler vattnet som pumpas runt hela tiden så skulle detta inte gå. Kortfattat; så kan inte kylan ta slut som man i sin tur utvinner värmen ur.

Medlem
    Reg.datum
    Oct 2004
    Tackad
    1 gånger
    Värmepump CO2 är extremt bra

Det billigaste är ändå veden om man hugger den själv,sedan värmer veden 6 gånger ochså, när man hugger den - när man kapar upp den - när man klyver den - när man bär in den - när man värmer huset med den - när man bär ut askan .

Praktisk sida från Thermia, som gör praktiska brännare.
    http://www.thermiapellets.se

Citat Ursprungligen postat av Snouser
    Nja de där stämmer inte rigtigt. "värmen" nere i marken ligger alltid runt 4 grader. Tempraturen ändras aldrig där nere. VI pratar om 80m ner så varken kyla eller värme når ner. Däremot en värmepump som utvinner värme från luft är beroende av ute tempraturen. Understiger tempraturen 0 grader (tror jag de är) så går de jämmt ut.

@Orfeous: Hur skulle värmen kunna ta slut? De är ju inte så att man pumpar upp 100 gradit vatten utan vattnet är ju 4 grader. Å eftersom berget kyler vattnet som pumpas runt hela tiden så skulle detta inte gå. Kortfattat; så kan inte kylan ta slut som man i sin tur utvinner värmen ur.
    Det är min bror som har sagt detta till mig att bergvärme inte är att föredra. Pluggade energiteknik.
    Jag ska höra igen med honom vad han har att säga så får jag återkomma med ett uttalande :)

Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Tackad
    1 gånger
    Har du direktverkande elvärme bör du byta till luft/luft värmepump (jag har denna sort) funkar bra och kan användas till ac på sommaren.Har du vattenburen värme skulle jag föreslå luft/vatten värmepump typ autoterm som kan dockas med befintligt system(många av mina vänner har köpt sådana och är nöjda.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Tackad
    1 gånger
    Luft/ luft och luft/vatten värmepumpar funkar bra ner till 10minus och inte 0:an som någon skrev

Citat Ursprungligen postat av krone_swe
    Luft/ luft och luft/vatten värmepumpar funkar bra ner till 10minus och inte 0:an som någon skrev
    De va jag som sa de. Jo de kan nog stämma när de gäller luftpumpar. Men de stämmer inte alls när de gäller bervärme. Nere på 80-130m djup ligger tempraturen helatiden på 4 grader den ändras altså inte. Detta gör att man alltid får ut samma värkningsgrad ur maskinerna. Vilket är 3-4.5 om jag inte mins fel.

Liknande ämnen

1. vilken brännare ska man köpa
    Av aguila i forum Com Hem
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-03-20, 18:19
  2. var kan man köpa mp 3,5 brännare??
    Av Zidan_junior i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-10-04, 21:51
  3. [LÖST] Var kan man köpa toma kort och brännare?
    Av Regnu i forum Boxer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-08-02, 15:59
  4. viken brännare ska man köpa???
    Av markling i forum Com Hem
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-03-08, 00:23
  5. Köpa Brännare.
    Av 9802ACE i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-02-09, 10:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss