Citat Ursprungligen postat av Snouser
Om de är svårt att få in satteliten så ska du ha en LNB på 0.2 db för 250:- ungefär.
Ähh, bara trams. Det är en massa andra saker som spelar in, varav S/N kanske t.o.m är den minst viktiga, när dessa värden redan är så låga. Troligen lär det uppstå mer skit i koaxen efter LNB:t, t.ex i switchar kablar m.m. S/N har blivit ett totalt värdelöst säljargument, som absolut inte säger nåt om ett LNB. Å mig veterligen är det bara ett fåtal tillverkare, som kan/vågar lämna ut uppgifter om vad deras LNB:n eg presterar för mätvärden. Dom enda jag kommer på är SMW, å deras högpresternde LNB:n har aldrig så låga SN mätvärden. Men i gengälld så vet man att dom fungerar över hela frekvensbandet å i alla temperaturer. Deras XL-Line serie har individuella mätprotokoll till varje LNB, så där går det att kolla precis "ditt" LNB har för värden. Å jag misstänker starkt, att sätts dessa LNB:n med uppgivna låga S/N, så kommer dom inte ens i närheten i vad ett SMW LNB klarar, mätt över hela frekvensbandet å vid temeraturer mellan -30 to +60°C.

mvh humlan.

PS. Jag har ett par gamla MTI med 0.6 dB till en Norden parabol, å en DM500S, å det är aldrig nåt problem med signalen från dom till boxen.