Jag vet inte om jag ska orka blanda mig i diskussionen, men jag har svårt för att låta sånt här vara.

För min del är jag i alla fall helt övertygad om att muhammed inte hade en stubintråd i nacken, om han nu över huvud taget någonsin har existerat, så hur han framställs på bilder 1500 år senare tycker jag är ganska orelevant. Och jag vet inte varför vare sig han eller Jesus eller vem det nu vara må skall behöva framställas korrekt, det viktigaste är väl vad de bägge herrarna och deras motsvarigheter inom andra religioner har för lära och vilken man själv väljer att följa.

Jag är inte någon hejare på Islam, men jag kan i alla fall kristendomen någorlunda och kort sammanfattat så går hela Jesus lära ut på att vi ska försöka vara lite snällare mot varandra, banne mig tycker jag mig minnas att Muhammed hade ungeför samma tankegångar han också ändå får vi inte glömma att det historiskt sett har dödats enormt mycket människor i Muhammeds namn men många gånger fler i Jesu namn. Allt bottnar i hur man väljer att tolka de olika texterna samt i hur maktgirig man är. Det är fruktansvärt sant det gamla talesättet som säger att tron kan förflytta berg. Kan man tolka en text och vinkla den på så sätt att innebörden blir att den högre makten vill att det ska vara si eller så kan man få ett massivt folkligt stöd bakom sig och uträta precis vad man vill, något som kanske utnyttjas starkast av muslimska fundamentalister idag, men historiskt sett så har nog de kristna fundamentalisterna utnyttjat det här betydligt oftare.

Men för att gå tillbaka till karikatyrbilderna av Muhammed... Är dom så farliga egentligen? Jag tror ju att andemeningen med dem inte är att de ska vara komiska utan att folk ska få sig en liten tankeställare och tänka efter om det verkligen var en sån våldsam lära som Muhammed förkunnade.

Gjorde någon liknande karikatyrer av Jesus så skulle jag nog bara ta det med en axelryckning först, men sedan kanske tänka efter lite och försöka förstå innebörden i bilden, vad tecknaren har tänkt sig när han eller hon ritade bilden men sedan återgå till min egna men kanske en smula reviderade världsuppfattning.

Att göra karikatyrer av hinduernas gudar funkar ju inte, för dom har ju hur många som helst och som ser ut hur som helst. Så hur man än ritar så lär det ju alltid finnas en gud som ser ut så. Rätt skön religion egentligen