Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Undersökningsavgift

  1. #1

    Undersökningsavgift

    Goddagens. Efter att ha konstaterat att det är fel på min dreambox, vände jag mig till inköpsstället( neptunsat) för att höra hur jag skulle gå till väga när jag skickar boxen i retur mm. Den var ju inköpt i september så det är ju en garantigrej. Jodå, det var bara att skicka tillbaka den så skulle de göra en felsökning. Men "OBS, vi tar ut en undersökningsavgift på 300:- ifall det inte är nåt fel på den." :shock:
    Så svarade de. Har de rätt att göra så? Det är ju en garantigrej. Är det praxis i branchen att ta ut en avgift? Jag trodde att när det går på garantin så är det bara att laga och se glad ut. Jag skickar ju inte tillbaka en helt fungerande box. Vad göra?

    Hogga

  2. #2
    Det är rätt vanligt att dom tar ut en avgift om det INTE är fel på varan. Det kostar ju ändå en slant att felsöka.
    ALLA frågor ska ställas publikt i forumet och inte via PM till ComHit crew.

  3. #3

    Konsumentköplagen

    Citat Ursprungligen postat av hogga
    Goddagens. Efter att ha konstaterat att det är fel på min dreambox, vände jag mig till inköpsstället( neptunsat) för att höra hur jag skulle gå till väga när jag skickar boxen i retur mm. Den var ju inköpt i september så det är ju en garantigrej. Jodå, det var bara att skicka tillbaka den så skulle de göra en felsökning. Men "OBS, vi tar ut en undersökningsavgift på 300:- ifall det inte är nåt fel på den." :shock:
    Så svarade de. Har de rätt att göra så? Det är ju en garantigrej. Är det praxis i branchen att ta ut en avgift? Jag trodde att när det går på garantin så är det bara att laga och se glad ut. Jag skickar ju inte tillbaka en helt fungerande box. Vad göra?

    Hogga
    Den nya konsumentköplagen från april 2005 anger att det, vid eventuellt fel på varan, är säljaren som skall visa att varan var felfri vid leveransen. Detta gäller de första sex månaderna. Garantitiden är numera 3 år men de senare 2,5 åren måste köparen visa att varan har ett fabrikationsfel. Kolla med konsumentvägledaren i din kommun eller med konsumentverket.

  4. #4
    Jo men nu gällde det om man skickar in en felfri vara för garantireperation och inget annat.
    ALLA frågor ska ställas publikt i forumet och inte via PM till ComHit crew.

  5. #5

    Re: Konsumentköplagen

    Citat Ursprungligen postat av cg_joh
    Citat Ursprungligen postat av hogga
    Goddagens. Efter att ha konstaterat att det är fel på min dreambox, vände jag mig till inköpsstället( neptunsat) för att höra hur jag skulle gå till väga när jag skickar boxen i retur mm. Den var ju inköpt i september så det är ju en garantigrej. Jodå, det var bara att skicka tillbaka den så skulle de göra en felsökning. Men "OBS, vi tar ut en undersökningsavgift på 300:- ifall det inte är nåt fel på den." :shock:
    Så svarade de. Har de rätt att göra så? Det är ju en garantigrej. Är det praxis i branchen att ta ut en avgift? Jag trodde att när det går på garantin så är det bara att laga och se glad ut. Jag skickar ju inte tillbaka en helt fungerande box. Vad göra?

    Hogga
    Den nya konsumentköplagen från april 2005 anger att det, vid eventuellt fel på varan, är säljaren som skall visa att varan var felfri vid leveransen. Detta gäller de första sex månaderna. Garantitiden är numera 3 år men de senare 2,5 åren måste köparen visa att varan har ett fabrikationsfel. Kolla med konsumentvägledaren i din kommun eller med konsumentverket.
    Man har INTE 3 års garanti enligt lagen. Garanti är frivilligt för säljaren att ge. Garantin gäller endast på det som säljaren anget i avtalet. Om varan försämrats på ett sånt sätt så att det omfattas av garantin så har man rätt till:
    * att varan repareras.
    * att du får en annan vara i stället.
    * prisavdrag på varan.
    * att köpet går tillbaka.

    Du HAR enligt lag rätt att reklamera ett ursprungsfel i 3 år.....

  6. #6
    Okej, då kanske jag fattade lite fel. De kanske inte ens debiterar mig den avgiften eftersom min box är trasig.

    Hogga

  7. #7
    Du kanske ska läsa det du citerade en gång till så ser du att dom inte tar ut avgiften om din box är trasig...
    ALLA frågor ska ställas publikt i forumet och inte via PM till ComHit crew.

  8. #8
    Jag blev så upprörd när jag trodde att jag skulle få betala att jag inte såg klart!

    Hogga

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss