klippt från ett annat forum

jag anntar att du provat bryta strömmen till boxen

ev får du öppna den...

C:a 1 cm från framkant av moderkortet, mitt emellan CAM-hållarna och kortläsarna, sitter en liten tryckknapps-switch för "factory reset".

Prova att trycka på den, så rensas allt "skräp" ur minnet. Tyvärr blir du tvungen att söka in kanalerna igen efteråt, men du får i alla fall igång apparaten...

Alternativt, om man vill slippa att skruva av locket, så kan man prova att sätta den i Service-läge. Då utförs också en "factory reset".

Knappa in "0082" i vilken meny som helst. Då skall den gå igång, men med en för-programmerad "dummy"-kanallista.

Så se upp! Alla kanaler och inställningar raderas!

Men det är i alla fall ett sätt att kunna kontrollera att den inte är helt död...
För övrigt finns inte så mycket intressant där inne i service-menyn, förutom en modemtest och en del parametrar som jag INTE rekommenderar att man "labbar" med!

Gör så här, "step-by-step":
Stäng av med strömbrytaren på baksidan.
Sätt i SCART-kontakten till TV'n.
Sätt på strömbrytaren på baksidan och kolla på display'en.
Nu skall texten "9530" visas en kort stund i display'en. Visar den detta?
Om texten "NEnu" sedan visas, tryck då "0082" på fjärrkontrollen. Vad visas nu på TV'n?

0082 är den meny-kod som service-verkstäder använder för att starta en mottagare som inte vill gå igång på grund av t.ex. memory-problem (som förlorad kanallista).

Den koden öppnar en service-meny, efter att först ha gjort en memory-erase och sedan lagt in en "dummy"-kanallista i memory.

Sammy 9500 VIA CI EMU-problem

Vid uppstart hänger sig. Först visar den som vanligt 9500 i displayen och sedan hänger den sig och visar texten menu. På tv:n syns Samsung loggan då 9500 står i displayen och när Menu står i displayen visas endast bakgrundsbilden för menu utan text. Testat norsk reset. Går ej att patcha om men SemcoEditor, sammyn svarar ej. Någon som haft samma problem vill att sammyn skall leva även nästa år och gott nytt år på er!

Du måste välja engelska

som förval på språket i menyn, innan du patchar den, annars blir det detta fenomen, emu klarar inte svenska.

mvh
t