Citat Ursprungligen postat av samot4
Det kanske är på sin platts att upplysa om vad som är känt om via2.5 och har varit känt sedan 2004 då NTV+ var vänliga nog att uppdatera kort okryprerat.
Via 2.5 nykeln är 16byte vilken är delad i två 8byte delar.
Ramen är samma som i via1.Om andra 8 bytes delen enbart består av 0 så fungerar det som via1 fast i via2.Det betyder att man kan ha både via1 och via 2 providers på samma kort.
Det du pratar om är själva dataströmkrypteringen, för korten fungerar på helt andra sätt.

Citat Ursprungligen postat av samot4
Frågan är väl i vilken form det kommer att komma.
Som ett dyrt kort till en enstaka provider typ Cerebro/didem till Premiere eller som D+ Cabo i form av emus och hexfiler till kort typ funcard/goldcard.
OK. Det jag försökt förklara är att med det system som operatörerna använder idag är det i princip omöjligt med att konstruera några piratkort som kommer att kunna fungera mer än en obetydligt kort period på "öppna marknaden".

Jag har inte brytt mig om att ta reda på hur viaccess funkar i detalj, men jag har konstruerat flertalet liknande system inom andra områden som nytjar den krypterings och verifieringsstrategi som idag används för att kryptera kabeltv och satelitsändningar, och dessa system är extraordinärt svåra att knäcka på ett ekonomiskt försvarbart sätt.

En public key krypteringsstrategi innehåller inga hemliga algoritmer som behöver kluras ut. All nödvändig information om algoritmerna kan fås genom litteratur och/eller internet. Det som gör algoritmen så säker är att det till dags dato inte finns någon känd matematik uppfunnen för att räkna fram koderna på något annat sätt än genom olika former av brute-force angrepp, dvs testa alla olika kombinationer tills man hittar rätt (Det finns dock ett kinesikt forskarteam som kommit en bit på väg). Räkna med att ett inte alltför kralligt system kanske kräver 2^64 tester för att täcka upp hela kodvektorn.

Ponera att man lyckas brute-forca fram ett par koder och så skapar man kort till dem som man säljer till konsumenter. Operatören skaffar kortet, och tar reda på vilket av korten man klonat (trivialt) och stänger av det.

hevi