Läste på minhembio om problemen med tele2 + Samsung

Om vi efter två veckors testande skulle kunna komma till en slutsats rörande Tele2Vision och andra DVB-C boxar så kan vi väl säga att det fungerar - vilket vi redan visste men bara för sammanfattningens skull

Däremot, det som jag har haft problem med är att det varit omöjligt att lagra kanaler från olika frekvenser när jag använt det nätnummer som Tele2Vision uppger att de använder generellt. Med just den ComHem boxen vi pratat om (Samsung DCB-B260Z) så går det inte att lagra kanaler på olika frekvenser om man använder det av Tele2Vision uppgedda nätnumret.

Men ... Efter lite ytterligare efterforskningar så går det faktiskt att lagra samtliga kanaler från 306-386 KHz, med kort och kodade (Conax) kanaler om man så önskar med den boxen, vilken jag tycker är en trevligare box än den som Tele2Vision erbjuder. Visst, en riktig basic-box men det är Tele2Visions box också.

Det som jag körde fast på lite tidigare var nätnummer/nätverksid/PID och att jag fick uppgifterna dels från andra samt även Tele2Vision efter många om och men.

Men ... Det är inte det nätnummer man skall använda för den boxen utan 2^16-1.

Om man går från fabriksinställningar kommer boxen inte att hitta några kanaler med detta nätnummer. Men om om du går in manuellt i inställningarna och anger tidigare uppgifter samt detta nätnummer kommer boxen att hitta kanalerna. Plus att den även lagrar dessa på olika frekvenser. Problemet tidigare var just att när du hittade nya kanaler raderade den även samtidigt tidigare sparade kanaler. Man måste använda detta nätnummer för att kunna lagra kanaler från olika frekvenser på denna box.

Om man använder detta nätnummer fungera boxen fullt ut, även tillsammans med Tele2Visions kort.

Vill man ha digitalt utan kort så går det utmärkt, du får då de fria kanalerna (SVT1, SVT2, TV4, Barn-/Kunskapskanalen, SVT24, TV6 och Aftonbladet TV7) digitalt. Förutom de lokala nyhetssändningarna utanför Stockholm.

Så digitalt i Tele2Vision "hus" utan abonnemang och annan box, i detta fall en Samsung DCB-B260Z, är helt genomförbart. All funktionalitet.

(Ja, den har pass-through för RGB från t ex DVD samt optiskt anslutning)

[ Glömde ]
Det som är negativt är väl att text-tv är sämre än vad Tele2Vision boxen erbjuder, färre antal sidor som sparas och lite långsammare. Mycket positivt är dock kanalbytartiden som är otroligt seg på T2V boxen men ställbar (!) på Samsung
[ /Glömde ]
Om du vill läsa hela tråden så är den här http://www.minhembio.com/forum/index...pic=140990&hl=

Om jag förstått det rätt så måste man söka manuellt på varje frekvens (finns specade i minhembio tråden)