Sidan 18 av 27 FörstaFörsta ... 81617181920 ... SistaSista
Resultat 171 till 180 av 270

Ämne: Om borgarna vinner

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Tackad
    122 gånger
    som jag sa SCB (Statistiska Central Byrån ifall du inte vet det) är källan så kom inte och säg att jag saknar källa... man kan ju inte räkna studerande,förtidspensionärer osv som arbetslösa som moderaterna räknar... men dom ska ju alltid mygla med siffror.... nuvarande arbetslöshet är 5.5% och med marknadsåtgärder inräknat är den 8.5% och dom sifforna var betydligt högre 94... menar du att det inte fanns några studerande när moderaterna var i makten? hur ska folk få jobb om dom inte studerar? att många gör det är ju bara positiva siffror... nää ta och häng med lite grann istället för att anklaga mig hela tiden för att komma med felaktiga uppgifter och lögner osv... är det nån som gör det så det ni moderater och co... och visst har vi hög arbetslöshet här det har jag inte sagt nåt om men det är ändå bättre nu än det varit så det märks av även här att jobben blir fler nu... men det hjälper ju inte då ingen vill anställa en som inte har bil och körkort eller saknar erfarenhet... och än en gång varför ska sjuka,barnfamiljer och förtidspensionärer få det sämre?
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Medlem
    Reg.datum
    May 2004
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface
    SCB.... visst har arbetslösheten gått upp lite igen nu igen sen 1992 men den är fortfarande betydligt lägre än vad den var 1994 och jobben ökar nu igen... men visst det är fortfarande en bra bit kvar till man återställt de till den nivån det låg på innan ni förstörde allt i början av 90 talet...
    Fattar inte hur du kan hålla på med dina påhopp! Hur kan du skriva NI hela tiden, precis som om varje person som inte är vänsterpartist är ansvarig för allt som hänt då inte vänstern haft majoritet i riksdagen.
    Jag har inte det minsta till övers för politiker, då säger ju bara saker som dom sedan inte står för.
    Jag skulle kunna göra samma jämförelse med de ökade skatter som skett under sossarna ledning och påstå att det är komunisternas fel ! Men jag avstår från det.....
    Kan bara konstatera att ex.vis min uppvärmning av huset (direktel) har under den senaste 10-årsperioden ökat med 18.000 kr om året. Men sådana ökningar drabbar ju inte sjuka, pensionärer och arbetslösa, eller ? Listan kan göras lång på fler sådana exempel....

arbetslösheten har med fonjunturen att göra!
    tror inte leatherface på det borde arbetslösheten vara noll nu när sossara suttit tillräckligt länge! leaterface får nog valkar i hänerna snart,så mycket som han klappar sig på bröstet!

Här är min ranking av partier, där nummer 1 är det parti jag gillar bäst. Visa gärna upp era rankingar.

Kommer att rösta på Socialdemokraterna för det är det parti jag gillar bäst som inte är på Moderaternas sida. Jag skiter i om Sverige går under, så länge Moderaterna aldrig får sätta klorna i Sverige igen.

1. Folkpartiet
    2. Socialdemokraterna
    3. Centerpartiet
    4. Vänsterpartiet
    5. Kristdemokraterna
    6. Miljöpartiet
    7. Moderaterna

Vad tycker ni om debatten igår då?

Jag måste säja att den var ovanligt trevlig och städad. I de flesta fall kom budskapen hos de olika partierna fra, inte mycket "tala i munnen" (inte för vad det brukar vara iaf). Alla verkade glada och på bra debatt-humör.

Sen tycker jag att de olika alternativen kom fram väldigt bra.

Vänsterns alternativ:
    Bidrag istället för arbete, +jobb framför nya företag och riktiga jobb(Ohly vill till och med beskatta företagen hårdare).

Alliansens alternativ
    Nyföretagande, skattelättnader för företag, sänkta arb.givaravgifter. Man behöver inte vara särskilt smart för att fatta att alternativ 2 har större chans att skapa nya jobb.

Det talas mycket om hur illa det gick för Carl Bildts regering 90-93, och hurvida regeringen skulle kört landet i botten osv. Och visst, det gick inte bra för sverige de åren, det ska man inte prata bort. Men det är viktigt att man går igenom noggrant vad som hände, hur förutsättningarna såg ut mm.

Det rådde vid det tillfället Bildt tog över som statsminister fallande kurser på börser i hela världen, åren innan hade varit mycket goda på börsen. En mycket djuup lågkonjunktur var på väg, och de redan innan Bild tog över makten. Det som hände följande år känner nog de flesta till, skenande inflation, fallande kurser, förluster för företag, storförluster för banker mm. Det hade gåt EXKAT lika dåligt med en socialdemokratisk regering i det läget hävdar jag. Hela världsekonomin var helt enkelt i kraftig gungning. Och utan att verifiera leatherfaces siffror för arbetslösheten under perioden så tror jag dom stämmer. Men om man tar och kollar in dom siffrorna riktigt noggrant så ser man också att tränden vände under slutet av mandatperioden. Siffrorna pekade på rätt håll efter överlämnandet av makten även om det vara en bit kvar att gå.

Det jag vill komma fram till att man inte kategoriskt och tvärsäkert kan hänga ut en regering för ett misslyckande eller mindra framgångsrikt recept. Detta gäller givitvis för båda sidorna.

Socialdemokraterna gör en hel del bra för vort land, kan man inte erkänna det är det bara löjligt, men en sak står säker och är uppenbar. De har misslyckats med att pressa ner arbetslösheten, och detta trost hjälp av en start högkonjunktur som förmodligen mycket snart nått sin topp.
    /klas

--------------------------------------------------------
    ComHit!: The ultimate place for FREETV lovers

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Tackad
    122 gånger
    kolla igenom mina siffror igen så ser ni att dom visst har pressat ner arbetslösheten men det är en bit kvar självklart och kom inte och skyll det som hände i början av 90 talet bara på lågkonjuktur... visst har det betydelse med men det blir inte bättre av borgarnas politik... att dom sen leker miniemu så kronan försvagas många gånger om gjorde ju inte saken bättre.. bäst för sverige skulle varit att inte alls gå med i eu eländet...
    tyvärr var ju sossarna också med och drog in oss i det... det har ju inte gått bättre för borgarna nån gång före 90 talet heller då dom suttit vid makten... dom har redan prövat sin modell flera gånger och det har gått åt helvete varje gång... och att vänstern vill ha bidrag istället för jobb är ren jävla skitsnack... dom vill ha marknadsåtgärder som i sin tur leder till riktigt jobb och det har det gjort för mig dom gångerna jag haft jobb och för många andra... moderaternas alternativ är att ta 2 underbetalda jobb till lägre löner för att klara sig... moderaterna vill ta bort friåret med som har hjälpt folk med att få jobb... och friår kanske förhindrar långtidssjukskrivning eller man kanske vill gå nån utbildning för att få bättre jobb... friåret borde få ännu mer resurser istället... när det gäller altais4 lista... visst är det bra att moderaterna är längst ner på den men vem tror du får klorna i sverige om folkpartiet sitter i regeringen?
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface
    kolla igenom mina siffror igen så ser ni att dom visst har pressat ner arbetslösheten
    De har tvingat en jäkla massa folk att gå skitutbildningar som KY och elände samt att de har dubblat sjukskrivningarna under sin senaste regeringstid. Det är vad jag ser av dina siffror.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Tackad
    122 gånger
    visst vissa kanske hamnar på skitutbildningar men det finns många bra utbildningar också som jag vet folk går och har fått jobb efter det... jag själv vill gå utbildning och försöker få af att betala en åt mig men dom verkar inte så sugen på betala för en dom inte vet kommer klara av den med tanke på hur det gick för mig i vanliga skolan... visst sjukskrivningarna har ökat men det kan man inte bara skylla på sossarna... företagen skär ju bara ner så folk får jobba hårdare och folk har ju fullt upp i vanliga livet utöver det så klart kroppen orkar ju inte hur mycket som helst... jag vet många som blivit utbrända på arbetet och kommer inte kunna arbeta igen... och dom kommer drabbas hårt med moderaternas politik... inte skulle väl ni vilja anställa en som inte kommer klara av att arbeta? bäst skulle vara och införa 6 timmars dagar bla... sen har man inte råd att vara sjuk med moderaternas politik så många far ju sjuk till jobbet då..... och att dom vill ha sjukintyg från dag 1 är ju idioti... är det viktigare skriva ut sånt än att koncentrera sig på dom som behöver vård? iofs kommer ju ingen ha råd med vård ändå med eran politik så.... sen så vet ju alla att vi har fått städa upp efter er moderater under lång period och tycker det vore mycket bättre använda pengarna till nåt vettigt istället för att städa upp efter er....

Högst personligt tyckande:

1. Jag vill arbeta 8 timmar. I varje fall få lön för 8 timmar. Och vore jag arbetsgivare så skulle jag ju inte vara särskilt sugen på att betala samma lön för 6 timmar som för 8. Så hur löser man det? Bidrag?
    (inte insatt i debatten)

2. En kollega har 4-5 assistenter anställda för att hjälpa till med ett handikappat barn. Det är i stort sett alltid minst en som är sjuk, men väldigt sällan mer än några dagar åt gången. När folk missbrukar systemet så är det klart det behövs motmedel. Dock så trodde jag karensdag var ett tillräckligt medel. Men uppenbarligen inte. Så vad ska man göra då? Fler karensdagar? Nä, då är det väl bättre med intyg, så att det inte blir ännu dyrare att vara sjuk. (nu verkar många tycka att "jag har ju redan 'betalat' med karensdag, då kan jag passa på att vara hemma ett par dagar till")
    edit: I hans fall är det till visshet gränsande sannolikhet att det är friska människor som är sjukanmälda

edit: Jag lägger till:
    3. Sänkt arbetstid är inte lösningen på utbrändhetsproblemet. För inte särskilt länge sedan arbetade man mer än 12 timmar om dagen, 6 dagar i veckan. Ändå blev inte folk utbrända. Det måste finnas andra saker att göra för att få bukt med det.
    "Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience"

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Tackad
    122 gånger
    1. Bidrag skulle vara ett sätt att lösa det på... det är pengar som kanske skulle gå till sjukskriving annars så det blir inte sån stor merkostnad i slutändan ändå samtidigt....

2. att säga att alla missbrukar systemet är typiskt moderater... jag känner ingen som är sjukskriven som missbrukar systemet iaf... tvärtom jag vet dom som inte ens idag har råd att vara sjuk och far sjuk till jobbet... är det så du vill ha det ett jobb fullt med sjuka personer?

3. dom har gjort försök uppe i kiruna och sjukskrivningarna minskade då dom införde det... tyvärr tror jag dom var tvungen lägga ner det för dom hade inte pengar till det längre så nog är det en del av lösningen om man bara löser finanseringen...

Liknande ämnen

1. "Tvbolagen vinner"
    Av wildone i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-02-11, 15:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss