Apropå karensdagar.... en dag extra eller mindre... varken eller. Som det är idag är man så illa tvungen att sitta sjuk på jobbet (och smitta alla) 3/4 av den första dagen för att slippa så mycket som möjligt av karensdagen. Då får man bara 1/4 karens. Så fick jag i alla fall göra som inte har det så värst bra ekonomiskt... jäkligt bra system eller hur? Så hyckla inte om att dagens system är bra eller att det de borgeliga föreslår kommer att innebära att man sitter sjuk på jobbet. Det får man redan idag om man har ont om slantar.
Och några 6 timmars arbetsdag vill jag inte ha. Det säger sig självt att då blir lönen sämre. Vore jag arbetsgivare skulle jag inte vilja betala lika mycket för någon som bara arbetar 6 timmar som om det vore för 8 timmar. Precis som vanligt plockar vänstern fram förslag som bara kommer att leda till att vi vanliga arbetare får mindre i plånboken. Så varför bara hacka på de borgeliga när vänstern hycklar minst lika bra. Öppna ögonen vet jag.
När det gäller sjukintyg första dagen, var ligger problemet? Hittills har alla arbetsgivare jag arbetat för betalat läkarbesöket och en del av medicinen. Så vad är problemet? Att man inte ska kunna fuska lika mycket som tidigare. Jag tycker i vart fall att förslaget är bra. Mår du dåligt vill du väl få hjälp eller? Annars är du inte så sjuk att du behöver stanna hemma...
När det gäller företagande... Jovisst har jag varit företagare. Visst vet jag hur det fungerar. Och visst vet jag att det inte går att höja priset i all evinnerlighet för att det ska gå ihop. Så när det inte går det är det inte mer rätt att avgifterna sänks så att jag kan anställa mig själv och t o m någon annan? Då är det i alla fall två själar som inte behöver hamna i SCB-siffrorna, som f ö bara visar att sossarna inte fått bukt med den arbetslöshet herr Läderskalle hävdar skapats av de borgeliga. Om det skulle vara så att de är orsakande, varför kan inte vänstern, som är så rysligt duktiga få bukt med den? Vad jag minns så var arbetslösheten stor när den borgeliga styrde, men det var en direkt följd av en lågkonjunktur. Nu hade vi en "högkonjunktur" men det vart lika jäkligt som under lågkonjunkturen och det är ju vänstern som styr.... undrar hur det då skulle bli när det blir lågkonjunktur snart. Kan bara tänka mig. Antagligen ska man väl försöka mörka siffrorna genom att sätta så många som möjligt i skitåtgärder. Jag har f ö blivit föremål för en sån där åtgärd; en praktik på Förnedringskassan. Chefen har redan talat om för mig att det inte blir fråga om fortsatt anställning, då de räknar med anställningsstopp och saknar anslag. Arbetsförnedringen tvingar mig dock ta den annars förlorar jag pengarna. Och vilka pengar förresten? Dryga 10000 för att försörja en familj. Då har eran vänster ordnat det väldigt förspänt för oss. Starta eget har man f ö också sagt att jag inte får hjälp med och A-kassan stretar förresten emot detta, trots att jag vet att jag hade tjänat mer på det och de hade sluppit mig. Så resultatet är att jag får låtsas spela med i deras regler och sen jobba häcken av mig svart för att vi ska klara oss. Där har ni vänsterns fantastiska plyte i naken form! Är det någon som borde stängas in i bur är det de.
Och apropå andra sådana trevliga åtgärder, som skitkurser, som folk sätts på i all evinnerlighet. Har en kompis, akademiker, mycket duktig som nyligen sattes på en kurs för långtidsarbetslösa. Där fick han sitta med analfabeter som fått asyl och lära sig alfabetet och siffror. Läderskalle, var får han ett jobb efter att ha gått den åtgärden? Han är så illa tvungen att gå den och den tid som skulle gått åt till att söka jobb får han sitta och inte göra något. Annars förlorar han ersättningen. Är det så du vill ha befolkningen? Apatisk, förbannad och bidragsberoende? Tycker man det har man nog kvalificerat sig för en lobotomi.