Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: klor eller salt i poolen

klor eller salt i poolen

har köpt en pol åt ungarna, mitt vatten har hög järn halt så när jag klorerar blir vattnet gult kloret gör så att järnet rostar,nu läste jag att man kan använda satvatten i stället men jag undrar om vattnet blir lika gult av saltet? :shock:

Re: klor eller salt i poolen

Citat Ursprungligen postat av rottweiler
    har köpt en pol åt ungarna, mitt vatten har hög järn halt så när jag klorerar blir vattnet gult kloret gör så att järnet rostar,nu läste jag att man kan använda satvatten i stället men jag undrar om vattnet blir lika gult av saltet? :shock:
    Om du tänker vad som händer med bilarna efter en vinter (iallafall den södra halvan av sverige) så saltas det en hel del och bilarna rostar som bara den :cry: , om det inte finns ett bra rostskydd.
    Så det är nog risk för att det blir likadant i din pool om det nu var kloret som tillsamans med järnet fick vattnet att bli gult. :-(

Läs här om "flockning" av järn

Hej hitade detta på nätet.
    www.folkpool.se/files/poolvardsguide.pdf
    Flockning av järn kan ju hjälpa dig.
    Att ha saltvatten i polen är ingen höjdare, har du barn som badar länge så riskerar de att bränna sig ganska mycket.

Micgyver/micke
    Ingenting är omöjligt
    Det omöjliga tar bara lite längre tid.

Salt är ju trots allt uppbyggt av klor- och natriumjoner. Nu vet jag inte vad klor som man har i bassänger är för något men jag har en stark känsla av att det finns klor i iaf. Om det blir gult av saltvatten får du väl testa men det är ingen höjdare att ha där det finns risk för rost.

Liknande ämnen

1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 21:06
  2. Lan eller Wan??
    Av Pelle Läpp i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 17:19
  3. DVB-S eller DVB-S2?
    Av PrOsOn i forum Canal Digital
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 05:02
  4. BC eller MK II
    Av Mr_elite i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-05-15, 17:18
  5. M2 eller BC?
    Av Stimo i forum Canal Digital
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-05-03, 14:41

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss