Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 30

Ämne: Boxersändare vid nedläggning av analoga nätet

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av kalle2345
    Ett år till kan jag stå ut om jag vet att de fixar slavsändare eller nya digitalsändare/master.
    Veta kan vi ju inte, men hoppas... :wink:

  2. #12
    Det är nog tyvärr inte slavar som är den egentliga lösningen, men snarare en fråga om att stora delar av det svenska sändarnätet som hade behövts göras om. Antennerna ligger ofta förhållandevis lågt om man jämför med utlandet, de ligger inte sällan "fel" (i alla fall om man baserar det på mätningar från "alternativa" sändarplatser) samt på tok för låga effekter. Dagens effekter är närmast att liknas vid en fis jämfört med de gamla analoga och det märks. Även om de hade dubblat effekterna hade besparingen varit stor, men däremot hade bilden dykt upp på mångas TV-apparater. Det krävs ju så lite för att få signal på digital-TV. Antingen har man signal... eller inte. För att få ut en signal är det tre förutsättningar som behöver uppfyllas:
    1. rätt placering på sändaren (detta är A och O. Många av dagens master är i o f s bra, men detta hade kunnat optimeras när man idag har program som kan göra virtuella mätningar utan att behöva gissa eller mätningar)
    2. ha antennen tillräckligt högt (ju högre upp antennen kommer desto större sändningsområde med följd att färre slavar behövs) samt
    3. tillräckligt hög effekt (även om den kan vara avsevärt lägre än de analoga. En högre effekt ger till viss del större täckningsområde, men viktigast av allt bättre fältstyrka inom området)

    Sverige har egentligen alla nödvändiga förutsättningar för ett ohyggligt bra sändarnät (om man bortser från fjällområdena), men det utnyttjas inte p.g.a. PTS flathet. Till råga på allt är man väldigt duktiga på att ge bort bra frekvenser till grannländerna (vilket inte de ger till oss) med följd att det blir ännu mer störningar i apparaten. Så det är nog inte politikerna som behöver bytas ut, men en del folk på PTS (och Teracom). Det är främst där problemen ligger.

  3. #13
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 557
    Tackad
    53 gånger
    music4keep håller mer.

    Oavsett om masterna inte har bra placering och allt annat.

    Bor man inom en radie av 3mil borde alla kunna få signal och bra bild, förutsatt man inte bor mycket olämpligt till "bakom ett berg" och i en grop eller något.

    De som stör mig mest är ju just att man från politiskt håll bestämde sig för att skruva ner signal styrkan för att spara ström. De är ju HELT MIFFO.

    Dom får höja någon skatt istället då, vi måste ju för tusan ha TV.

    Som jag skrev tidigare är det förmodligen stockholm, malmö, göteborg som ligger värst till när det gäller Digital TV, dvs mycket folk bor aningen för långt bort och en sämre placering gör att de inte får tillräckligt bra bild.

    Förhoppningsvis kanske flera sändare dyker upp i framtiden i de största problemområdena, men annar får man nog skaffa parabol för jag tror inte staten bryr sig.

    De brukar dom ju inte bry sig om de flesta problemen.

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Håller med dig fullständigt Dennis Olof.
    Har idag helt plötsligt haft stora störningar på alla kanaler, även de som vanligen är en piece of a cake.
    Har svårt att förstå hur man kan starta upp ett projekt av så stor omfattning utan att bry sig.

  5. #15
    Nja, men glöm inte att även en sunkig fiseffekt kan ge bra täckning om sändaren är rätt placerad. Sen är det ju självsagt att om man bestämmer sig för att sänka effekten måste man kompensera detta med bättre master och minst av allt placeringar. Detta har man inte gjort och det är därför det inte fungerar särskilt bra.

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Det har skrivits en del i en stor dagstidning senaste veckan om släckningen av analoga nätet i delar av västsverige som sker nu den 6 november.

    När man läser texten så får man uppfattningen att alla slavsändare som är kopplade till bl.a. Borås-Varberg och Halmstad kommer att sända digitalt,
    stämmer detta verkligen?

  7. #17
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 557
    Tackad
    53 gånger
    Intressant fråga, jag har inte själv tänk på detta med slavsändare.

    Men jag tror nog att alla TV sändare kommer börja sända analogt, de vore ju konstigt om dom stängde av några, de skulle ju betyda att man måste rikta om antennen osv.

    Jag tror nog att dom skulle gått ut med information om så var fallet.

    Men de återstår ju att se hur det blir.

  8. #18
    Allt ska vara digitalt. Lite det som är vitsen.

  9. #19
    Det var ett antal intressanta artiklar i Sydsvenskan idag om just nersläckningen. Enligt dessa var det i princip fel på allas antenner, att signalen var för svag eller att antennerna var för svaga haha Inte ett ord om att signalerna var skitsvaga. Antenninstallatörerna fick i princip en massa gratisreklam och det var också dem man enbart intervjuade. Rena rama lögnerna. Ett kul exempel på felaktigheter. Det stod t.ex. att om man hade brusig eller kornig analog bild skulle det bli helt svart i rutan. Det där är totalt nonsens. Digitala signaler kräver snarare mindre signal än analoga för att det ska bli bild. Själv bor jag bara ett stenkast, ca 3-4 km från masten, och får perfekt analog bild, men den digitala är det sämre med. Åtminstone när det gäller den svenska. De danska kanalerna går in så det knakar. Så så var det med den artikeln.

  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Jag har mailat tidningen och bett om svar men inte fått något.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 09:27
  2. Hur fasen kan de släcka analoga nätet?
    Av realsimba i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-06-28, 21:33
  3. När det analoga nätet släcks...
    Av electrified i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-05, 15:41
  4. Nersläckning av de analoga nätet....
    Av Snouser i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 21:54
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-02-02, 22:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss