Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Boxersändare vid nedläggning av analoga nätet

  1. #21
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 557
    Tackad
    53 gånger
    music4keep de är ju typiskt tidningar.

    Man kan ju inte tro på allt dom skriver men förmodligen kommer många andra göra de, så precis, gratis reklam.

    Dom som bor 3mil eller närmare den digitala masten som sänder behöver inte byta antenn. De som däremot kan hända är att man behöver trimma in den analoga antennen man har.

    Eftersom den analoga signalen kan uppföra sig på ett annat sätt, de beror ju på geografi, vart man bor osv.

  2. #22
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Till min glädje har det nu skrivits positiva saker i samma tidning som jag tidigare refererade till.

    Tidningen har frågat Teracom och de säger att den dag de analoga sändningarna släcks kommer iallafall en slavsändare i mitt närområde att sända digitalt. Jag förmodar att samtliga slavar ställs om till digitalt samtidigt.

    Detta innebär med största sannolikhet att jag och många med mig får en mycket bra digitalmottagning
    den 24 september -07 när Göteborgsområdet släcks ner.
    Längtar redan dit.

  3. #23
    Nope, alla slavar ska inte ställas om till digitalt utifrån vad jag har hört, så ganska många lär nog bli ganska besvikna...

    När det gäller det där med 3 mil från masten håller jag inte med. När jag försökte fixa digital-TV åt mina parenteser var det med antenner avsedda för digital-TV. Ingen trimning borde därför behövas. Likväl var det bästa vi fick en bild full av breakups. För det mesta var det dock svart ruta. Det bör väl tilläggas att de bor ungefär lika långt från Jägersromasten som jag och har i övrigt bra mottagningsförhållanden när det gäller analog TV. Det finns inte heller något som skulle kunna störa mottagningen. Återigen, det handlar bara om en sak - för låga effekter. Jag undrar hur Teracom tänkt lösa det. En slav i varje stadsdel? :-)

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av music4keep
    Nope, alla slavar ska inte ställas om till digitalt utifrån vad jag har hört, så ganska många lär nog bli ganska besvikna...

    När det gäller det där med 3 mil från masten håller jag inte med. När jag försökte fixa digital-TV åt mina parenteser var det med antenner avsedda för digital-TV. Ingen trimning borde därför behövas. Likväl var det bästa vi fick en bild full av breakups. För det mesta var det dock svart ruta. Det bör väl tilläggas att de bor ungefär lika långt från Jägersromasten som jag och har i övrigt bra mottagningsförhållanden när det gäller analog TV. Det finns inte heller något som skulle kunna störa mottagningen. Återigen, det handlar bara om en sak - för låga effekter. Jag undrar hur Teracom tänkt lösa det. En slav i varje stadsdel? :-)
    Du kanske bor för nära masten då. Är det inte så att man hamnar i radioskugga om man är för nära masterna?

  5. #25
    Jo, men det är något i stil med 250-500 m om det är en 1 kW sändare och det är inte radioskugga utan mer fråga om inteferens som dämpar alla signaler på bandet, ibland dessutom p.g.a. dåligt trimmade antenner och filter på sändaren. Min egen 10W sändare genererade t.ex. den här typen av störningar på omkring 20-30 m och efter intrimning 3-4 m från antennen. Vore det en 60 kW sändare (som SR:s FM sändare brukar vara) kanske "radioskuggan" skulle vara omkring 1 km, inte mer. Störningar från en sådan stark sändare som 60 kW och uppåt kan dock uppstå runt ca 5 km från sändaren om sändarutrustningen är dåligt trimmad, vilket inte är ovanligt. Det där med "radioskugga" brukar dessutom vara vanligast på AM, vilket det här inte är.
    I mitt fall bor jag 3-6 km från sändaren. Det ska alltså inte förekomma några sådana störningar. Det hela beror kort och gott på en enda sak: för låg effekt. Fy Teracom!

  6. #26
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Ja det är ju trist att de inte gör det riktigt när de ändå är igång.

  7. #27
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 557
    Tackad
    53 gånger
    music4keep vad jag har läst och hört så är sändningarna på det Digitala 50% lägre uteffekt än det analoga. Anledningen (om det stämmer) var att politikerna vill (eller terracom) spara ström. Tja, de kan dom ju göra men då måste dom sätta upp flera slavsändare i sådana fall så folk kan ta emot.

    Annars får nog staten börja med "parabol" bidrag så dom som inte kan fixa boxer bra kan ta emot via satellit istället men de lär ju politikerna skita i.

  8. #28
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    digitala sändare behöver inte lika hög effekt som analoga för att ge samma täckning...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  9. #29
    Amen det är ju omöjligt så att effekten inte räcker en halv mil! Nåt annat fel är det. Jag får ju lätt in en mast som står 10 mil bort och dessutom en som står kanske 3 mil bort när den inte ens är riktad åt det hållet!

  10. #30
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 557
    Tackad
    53 gånger
    Precis de som är grejen med det digitala, spela på lotto.

    Antigen har man tur och får bra signal eller inte. Jag vet i alla fall att satellit fungerar bra oavsett vart man bor, men man kan ändå ha otur och bo på ett ställe där man får dålig signal.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 09:27
  2. Hur fasen kan de släcka analoga nätet?
    Av realsimba i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-06-28, 21:33
  3. När det analoga nätet släcks...
    Av electrified i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-05, 15:41
  4. Nersläckning av de analoga nätet....
    Av Snouser i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 21:54
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-02-02, 22:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss