Jag vill påstå att det nog inte är några problem.
Våra trevliga politiker har ju talat om för oss att det blir digitalisering, problemet är att många kommer drabbas av dålig signal på boxer och då inte kommer kunna se på dessa kanaler. Kräva att de ska bygga flera master går nog inte men det blir säkert så i alla fall.
Som tur är finns nästan alla kanaler (dom som är viktiga) att ta emot från Canal Digital eller Viasat om man har parabol och jag tror många som bor taskigt till kommer behöva skaffa en sådan. Tursamt är dock att numera är priset så billigt att det enda som kostar pengar är själva installationen av parabolen, boxen osv, men de får man förmånligt om man tecknar sig för ett antal månader eller liknande.
Med lite tur så kommer även de mindre masterna i framtiden att också sända ut boxer men jag antar att man först prioriterar de stora masterna för att få igång det digitala nätet. Dom som kommer få mest problem är de som bor i förorterna (stockholm, göteborg, malmö osv) där man råkar ligga i ett läge där man inte får in boxer. Tänk hur det skulle se ut om alla skaffade egna paraboler, GALET.
Förhoppningsvis kommer det hända saker på området när den sista analoga masten stängs av i Stockholm, då kommer man att upptäcka hur mycket problem det är och förhoppningsvis bygga ut flera master i framtiden.
De som retar mig mest är att man inte själv får sätta upp en mast i ett område (där det bor500 personer eller flera) för att ta emot boxer utbudet och bara sända det vidare (slavsändare) för att på så vis kunna köra med fina små inomhus antenner för alla som bor i området. Även om det skulle kosta eh halv miljon kronor att fixa skulle det vara billigare än att bygga (alt. renovera) alla de små kabel tv nät som finns i många områden i Sverige.
Problemet som vanligt är att de är STATEN som styr allt. Dom som bor ute på landet eller i villa osv kan oftast utan problem sätta upp parabol osv. Och till sist, det värsta (som jag läste om och om det stämmer) är att politikerna ville spara ström och därför har de skruvat ner effekten på de digitala sändningarna ordentligt. Vilka svin.