Citat Ursprungligen postat av mimmie
Vi hade tidigare Europas billigaste el,(subvetionerad) nu är den som Europa i stort.
Tar du telefonen istället är det helt omvänt. Innan Televerket fick konkuranns så kostade det ( ca 10 år sedan )1,27 dag 0,97 öre kväll i minuten att ringa till Gävle från stockholm, det är priser man inte ens accepterar med en mobiltelefon, och eftersom Televerket även drev NMT nätet utan någon konkurans, så kostade det endast 4-5 kr i minuten.Det är inte ens billigt idag med tanke på tiden som gått.
Det är mycket som gangnar alla, ska det betalas eller subvesioneras av staten är vi snart som dom gamla Sovjet medborgarna, och det funkade ju bra,eller ?
Har jag fel om jag tror att du inte är glad över senaste valresultatet.
Undrar om inte du har lite fel uppgifter där...

Från och med den 12 januari 1983 tog Televerket 1,20 för "Rikssamtal" på avståndet 180-270 km mellan klockan 08:00-12:00 och 1:- för samma samtal mellan 12:00-18:00. Kvällstid tog man 67öre/min .

Lokalsamtal kostade 20 öre för 6min dagtid och 20 öre för 12 min kvällstid.

Uppkopplingsavgift är något som uppfanns senare.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lite nytt i ärendet:

"EU:s beslut att stämma Sverige om monopolet på marksänd digital-tv riskerar att bli meningslöst, menar kulturdepartementet. EU vill upphäva monopolet på åtkomstkontroll, men där vill inga andra aktörer ge sig in i konkurrens. Därmed väntas Boxer förbli ensamt på marknaden."
http://www.idg.se/2.1085/1.90000