Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Regionala nyheter synkar alltid ur?

Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Tackad
    53 gånger
    Timpo jaha, men då är det förmodligen något med dreambox ? bugg i mjukvaran, kanske dags att göra Dreambox folket medvetna om detta så dom kan fixa mjukvaran.

Har inte provat det än, men om det ställer till det när man spelar in så är det ju tråkigt. Då är det ju inte "bara att byta kanal"...
    VU+ Solo 4K, VTi
    DM8000HD-SSST, LT The Fifth Campaign SP8
    DM800HD-S, LT The Fifth Campaign SP8
    DM600PVR-S, Gemini 4.60
    DM500T, Gemini 4.60
    DM500C, Gemini 4.50
    Wavefrontier T55 (28.2E, 19.2E, 13E, 5E, 0.8W)
    Viasat
    Comhem

Jag installera Gemini 3.30 igår och jag tror synk problemet är löst i denna! Funkade bra precis när jag kolla, några andra som har sett det också?

Nä det är samma fel fortfarande (DB500C & Gemini 3.3).

Det hör ihop med att man på SVT stort sett vrider om en nyckel för att gå över till regionalt (och tillbaka). Detta är, ursäkta mig om jag uttrycker det så, gammalt skit man kör med sedan hedenhös dagar. För de flesta som har en scartomkopplare och byter mellan olika källor är det ingen nyhet vad som händer. Tyvärr mår inte alla "muxdatorer" bra när bilden "faller". Resultatet kan t.ex. bli ett avbrott i videoströmmen, medan ljudströmmen fortsätter som innan, med resultatet att bild och ljud blir osynkat. De flesta public servicekanaler runt i Europa har insett detta och slutat upp med dessa dumheter, medan ett fåtal som SVT fortsätter i gamla spår. Den bästa lösningen vore att man kör in både lokalprogrammet och riksprogrammet i en videomixer innan man digitaliserar. Vid övergången fadeas då riksprogrammet till svart ruta och regionalprogrammet kör igång. För tittaren blir det en mjuk och professionell övergång och för dem med digitalbox blir det inga synkproblem. Det är ju inte heller en dyr lösning, med tanke på att vi betalar så mycket för licenserna.

Har SVT koll på detta problem? Det kanske är något de skulle ändra på om de visste hur enkelt det är.

/Naiv
    VU+ Solo 4K, VTi
    DM8000HD-SSST, LT The Fifth Campaign SP8
    DM800HD-S, LT The Fifth Campaign SP8
    DM600PVR-S, Gemini 4.60
    DM500T, Gemini 4.60
    DM500C, Gemini 4.50
    Wavefrontier T55 (28.2E, 19.2E, 13E, 5E, 0.8W)
    Viasat
    Comhem

Självklart borde de ha koll på det, men de ignorerar nog det.

Citat Ursprungligen postat av music4keep
    Självklart borde de ha koll på det, men de ignorerar nog det.
    Varför skulle de inte bry sig? För att det bara är vi med Dreambox som har detta problem, eller finns det andra boxar som också är drabbade?

Liknande ämnen

1. Regionala nyheter på SVT
    Av SSIV i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-11, 19:56
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-30, 21:54
  3. SVT:s regionala sändningar
    Av janbananfan i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-31, 12:44
  4. Scart alltid en förutsättning?!?
    Av Atrix i forum Viasat
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 22:42
  5. Regionala sändningar i TV4
    Av mavericken i forum Boxer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-08-10, 18:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss