Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Ni som är lag kunniga (Trafikböter) need your help.

  1. #1

    Ni som är lag kunniga (Trafikböter) need your help.

    Hej!

    Jag har en fråga angående Fordonsböter.

    Det är så att en vän till mig var tillsammans med en kille som övertalade henne att skriva bilen i hennes namn.

    Under den tiden dom var tillsammans fick han en massa P-böter samt Trängsel avgifts böter.

    Eftersom bilen stod i hennes namn vare hon som fick alla böteslapparna hemsickade.
    Killen lovade att betala dom så fort han fick pengar, men de vart aldrig av.

    Tiden gick o hon fick bara mer o mer P-bötes lappar, o dom gamla P-böterna växte eftersom ingen betalade dessa.

    Efter ett stort gräl så gjorde dom slut, hon blev lämnad i skiten med alla dessa skulder..

    Dessa skulder ligger just nu på 120 000 :- killen e smart o kommer inte betala då bilen stod i hennes namn och i en rätts process skulle de stå ord mot ord.

    Men när dom gjorde slut så kom dom överänns att skriva bilen i hans namn.

    Min fråga till er är:

    I och med att bilen står i hans namn nu, skrevs även skulderna över?

    För jag har hört någonstans att för i tiden innan den nya lagen fastställdes att man inte får skriva över bilen till en mindre årig person.

    Så vart den mindre årige skylldig att betala skulderna, vilket han/hon så klart inte var kapabel till att göra så skulderna skrevs av.

    Går det på något sett, dvs rent lag mässit att fixa till detta?


    Sorry för den dåliga svenskan ...men de e jääävligt tidigt på morgonen o jag har inte sovit på hela natten.


    Tack på förhand

    Anders
    Det är inte det vi läser som gör oss lärda utan det vi kommer ihåg!

    http://aktivist.se/fullbanner.jpg

  2. #2
    Söm jag vät så skulden följer med bara om bilen har skuld inte p-böten.Mvh

  3. #3
    Hon får gå till domstol och stämma honom (om det finns något att hämta). Kolla först om hemförsäkringens rättsskydd täcker en stämning.
    Alltså:
    Ring försäkringsbolaget. Om jakande svar, be att få rekommendation till lämplig advokat. Om nej, hör med någon advokat om möjligheter att vinna målet.

    Har syndaren några föräldrar med skam i kroppen?
    Jag håller tummarna. Ner med skitstövlarna!

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jag tror inte så är fallet.

    Eftersom hon gick med på att skriva bilen i hennes namn så måste hon betala P-böterna. Dessutom fick hon dessa när HON var ägare på bilen. Nu när han är ägare följer inte P-böterna med. (Jag tror så är fallet).

    För att vara säker borde hon faktiskt ta kontakt med någon advokatbyrå eller liknande. Det kostar en slant men jämfört med hur stor skulden är så kvittar det.

    Kan ju vara bra att veta vad som gäller, vad man kan göra osv.

    Vad jag vet är p-böterna inte kopplade till bilen på ett sådant sätt utan kopplade till henne som person eftersom hon ägde bilen då. Man kanske kan hävda att han förfalskat namnteckningen eller något ? Ord står mot ord ju.

    Med lite knep borde hon kunna komma undan men det krävs nog advokat hjälp, jag skulle inte tvekat att skaffa detta. Vem vill ha p-bötes skulder på 120000kr

    Och mycket riktigt som du säger, ord står mot ord. De hade ju varit skillnad om hon t.ex. fixat ett kontrakt eller liknande som var i korrekt utförande lagligt sätt, där han intydage eller gick med på att alla skulder på bilen, p-böter osv skulle betalas av honom.

    Men å andra sidan varför skulle hon då ha gått med på att skriva bilen på sig själv ?

    Förut kunde man skriva barn som ägare på bilar men det har stoppats nu tror jag (i alla fall skulle dom ändra i lagen eller något) så att dom som inte har blivit 18år kan äga bilar.

    Just för att många skuldsatte sina barn osv genom att skriva bilarna på dem istället för att slippa p-böter osv. Sen vet jag inte om det skrevs av när dom blev 18år eller något. Kan inte så mycket om det där.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    557
    Tackad
    1 gånger
    Låter egendomligt att parkeringsböter skulle vara bundna till fordonet.
    Andra trafikbrott är det inte.

    Alla böter bör överklagas skriftligen direkt (fast det kan nog vara för sent för många av böterna) med förklaring om hur det ligger till.

    Här är en kille som verkar veta ett och annat om trafikregler.
    Föreslår ett samtal för konsultation:

    Trafikjuristen

    Lycka till, det där låter riktigt jävla skitdrygt.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av eviln
    Låter egendomligt att parkeringsböter skulle vara bundna till fordonet.
    Andra trafikbrott är det inte.
    .
    inget egendomligt med det så har det varit sen långt tillbaka,sen är nog inte felparkering ett trafikbrott.utom möjligen när polisen sätter på p-boten

    sannolikt så är det nog bara att betala

    sen kan kan man undra varför hon inte reagerat tidigare,kronolle borde ha sökt henne

    för att komma undan skulle ev vara om han undanhållit henne breven med p-böterna
    så att hon inte kände till det

    mvh
    t

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    eviln bra tips.

    tergo precis, man brukar ju få samtal från kronofogde och såkallade indrivare som vill ha tillbaka pengar. Låter konstigt att hon inget vet, men det är nog så att killen undanhållit breven osv som var till henne angående pengar hon ska betala osv.

    Jag har ju fått böter några gånger som man tyckt varit lite konstiga, men jag har betalat dom för att slippa problem.

    Sedan hjälpte ju inte saken av att det gick ett program om perkerings-bot-terrorn på TV för några månader sedan. Då förstog jag hur det ligger till, dom sätter lappar på bilen för minsta lilla. Man tjänar mycket på att se till att göra rätt för sig, då kan dom inte sätta p-böter och gör det heller inte. Ligger man i gråzonen eller står fel, då är det p-bot direkt.

    Speciellt om det är sådan firmor som driver in, t.ex. "car-park" osv.

    Ibland tror man nästan att dom har smygbevakning på bilarna och lappar på 3-röda om man drar över på tiden.

    Elaka små svin.

  8. #8
    Be henne anmäla bilen stulen
    Hon kan ju haft bilen i förvar på något lager och inte upptäckt att den e stulen.
    Hon kanske även kan få fram vittnen som sett e:xet använda bilen.
    Blir han dömd för bilstöld kan hon nog lätt stämma honom på parkeringsböterna

    Detta borde inte vara olagligt eftersom han använt bilen utan hennes lov

    /JB
    Dreambox 7020s, Gemini 3.30

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    James Bond de kanske går men å andra sidan kommer dom säkert fråga, men hur kommer det sig att du inte anmälde bilen stulen när du fick första böteslappen i lådan då. Osv.

    Men jurister kan säkert fixa så hon kommer i frihet, de skulle jag lätt betala 20 lax för, mycket billigare än att betala 120000kr i bötes skulder hehe

  10. #10
    hmmm...rolig diskusion...fast inte för den drabbade såklart...
    Surt sett så är det väl så att som ägare o brukare är du ansvarig för fordonet.
    Att du sen har lånat ut fordonet e ju upp till dig som ägare, du är ändå ansvarig för bilen o vart den parkeras. Nya lagen som förhindrar att underåriga inte får stå som ägare av registrerade fordon .. i det här fallet en bil...började gälla 1 oktober.
    Anmäla bilen stulen? Tjenare...inbrott begås inte med nyckelöppnade bilar...

    Glöm rättskyddet i hemförsäkringen...gäller inte vid tvist inom familj..o det var det ju uppenbart i det här fallet.

    Hmmm...Kronofogden lär ju ha varit intreserad en lång tid genom att skulden e vad den är... bästa tipset e nog o kontakta kronofogde o få till en avbetalningsplan.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss