Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Ni som är lag kunniga (Trafikböter) need your help.

  1. #11
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Steffe06 jag håller med, de är ju för konstigt att hon påstår att hon inget visste. Jag menar får man sådär stora skulder lär ju kronofogden göra flertalet hembesök för att få tag i den rätta ägaren. Speciellt om man får flera påminnelser och inte betalar. Och hur kan man missa alla breven från inkasso osv.

    Nästan så att jag skulle tro att han haft detta som hållhake på henne eller något, sedan bara dumpat henne och dragit.

    Därav ska man aldrig gå i borgen för någon, skriva på saker man inte är medveten om, låna ut saker osv.

    Synd att en del måste lära sig den hårda vägen. Jag säger bara "TV3s program, lyxfällan", absurt. Man kan ju inte leva över de tillgångar man har, de håller inte i längden.

  2. #12
    Dennis, Hon kan t.ex känt sig hotade och inte vågat anmäla stölden vi vet ju inte heller om hon mottagit böterna hon kan ju vara skriven i hans lägenhet och han har gömt undan dom?

    Steffe,
    En bil är stulen även om Tjuven använt nycklarna
    däremot kan du få avdrag på försäkringen
    Dreambox 7020s, Gemini 3.30

  3. #13
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    James Bond jo precis.

    Därav är det hela konstigt, låter som han lekt maffia med hennes bil och hon inte vågat göra något osv.

    Synd om henne då.

  4. #14
    Thnx för alla era svar:

    Hon visste om böteslapparna, men killen sa att han ska ta hand om dom. Men så vart inte fallet.

    Hon kontaktade en advokat som sa att hon troligen skulle förlora i en rättegång och därmed även betala rättegångs kostnaderna.

    Så en avbetalningsplan e gjord me kronofogden o de parkerings böterna som fanns hos inkasso förhandlade hon ner från 43 000 till 30 000 ... Synd bara att kronofogden inte förhandlar ...
    Det är inte det vi läser som gör oss lärda utan det vi kommer ihåg!

    http://aktivist.se/fullbanner.jpg

  5. #15
    James bond "En bil är stulen även om Tjuven använt nycklarna
    däremot kan du få avdrag på försäkringen" Jag skulle nog säga noll i ersättning för en
    nyckelsnodd bil...tro mig Du har ju varit synerligen oaktsam med nycklarna såna gånger o då kan du säga hej till ersättningen. Man kan ju inte hävda att man följt aktsamhetskraven då.

    Trevlig helg på er

  6. #16
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Anders_79 jo det blir ju så.

    Hennes problem var ju att han "sa" att han skulle fixa det. De är ju bara muntligt, om hon fått på papper att han gick med på att betala böter och det skrevs under av han, hon hos en advokat byrå så hade hon nog kommit undan.

    De blev en dyr läxa för henne, trist.

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av steffe06
    James bond "En bil är stulen även om Tjuven använt nycklarna
    däremot kan du få avdrag på försäkringen" Jag skulle nog säga noll i ersättning för en
    nyckelsnodd bil...tro mig Du har ju varit synerligen oaktsam med nycklarna såna gånger o då kan du säga hej till ersättningen. Man kan ju inte hävda att man följt aktsamhetskraven då.

    Trevlig helg på er
    Jo det kan stämma olika hos olika försäkringsbolag. Men nu var detta ingen försäkringsfråga utan hon ville ju slippa parkeringsböterna som hon fått efter att någon "utan hennes lov" brukat bilen.

    Trevlig Helg!
    Dreambox 7020s, Gemini 3.30

  8. #18
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    James Bond jo men problemet är ju hela tiden att "ord står mot ord". Därför ska man alltid ha saker på papper, kontrakt osv. Då kan man inte bli lurad lika lätt eller att någon utnyttjar dig.

    Vilket är fallet här tycker jag, dock är det svårt att få rätt lagligt.

    Hon gick ju med på att skriva bilen på sig själv, sedan sa ju han hela tiden, jag ska betala böter bla bla bla.

    Fast han sket i det, hon kan ju inte bevisa att han sa de, då hon inte har någon kontrakt eller spelat in det muntliga som sades.

    Ganska kört då anser jag.

  9. #19
    Konstigt endå för de har inte tatt körkortet för så många p-böter?

  10. #20
    Tyvärr följer inte böterna, trängselavgifterna m.m. med bilen. Det stannar kvar hos henne. Tyvärr. Att kontakta en advokat är nog inte fel i detta fall. Tyvärr tror jag inte att en civilrättslig tvist skulle ge så mycket. Det är ord mot ord. Snarare ser jag detta som en straffrättslig fråga. Varför? Killen har lånat bilen av henne, struntat i allt vad trafikregler, avgifter m.m. Nu vet jag inte hur det egentligen har varit, om hon har känt sig hotad eller på annat sätt känt sig tvingad, men i så fall har hon faktiskt påpekat att han ska betala, vilket han inte gjort. Det skulle jag vilja påstå är bedrägeri eller åtminstone bedrägligt beteende, vilket lyder under gamla goda brottsbalken. I det fall hon anförtrott honom bilen av annan anledning, t.ex. att han ska fixa något hade det kunnat vara trolöshet mot huvudman. Vad som är anmärkningsvärt är sättet han tillskansat sig bilen. För mig låter det som om hon, pressad av en stor skuld som han ådragit henne, stort sett gav honom för att bli av med denna skuld, vilket närmast känns som rena stölden. Är hon sinnesslö, eller? För detta låter som en skärpt kille och en tjej vars processor borde klockas upp ett antal gånger.
    I vilket fall som får detta mig på att tänka på bedrägeriparagraferna även här, men får mig även att associera till ockerparagrafen i AvtL, där ett sådant "köp" går åter. Jag anser självfallet att hon ska gå till tuffe batong och göra en anmälan, kräva skadestånd och bilen åter. Sen är det hugget som stucket om hon får pengarna, men hon skulle åtminstone ha en chans att få tillbaka bilen och han får en ärlig chans att skaka galler och betala för sig :-)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss