Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Stormen och regnet...

  1. #1

    Stormen och regnet...

    Nån mer i v:agötalands trakten som fått enorma problem med sin parabol pga av allt regn och blåst..

    fan va jobbigt säger jag bara , min parabol från cd hade helt blåst ner och min europaparabol va riktad mot motsattahållet av vad den var inställd på...

    inte riktigtdet man vill se när man vaknar..

    till slut statusrapport Trollhättan: mindre översvämmningar och en sjuhelvetes regnstorm...

  2. #2
    fan va jobbigt säger jag bara , min parabol från cd hade helt blåst ner och min europaparabol va riktad mot motsattahållet av vad den var inställd på...
    En bra orsak till att förbjuda hyresgäster & annat löst folk från att sätta upp egna paraboler på balkongerna. Jag vill INTE få en parabol i skallen nästa gång det blåser.
    Lämna antenninstallationerna åt såna som kan (=proffsen).
    mvh
    dickus
    7.62mm - One size fits all. xx/

  3. #3
    haha ja de va ett roligt inlägg...

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 062
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Jag monterar en hel del paraboler i fjällvärden = extremt väder. Och där har vi som grundregel att ALLTID sätta extra staglinor, dels i parabolen & även i maströret. Jag brukar sätta 3 linor i parabolen som fixerar den mot maströret. Röret fäster jag oxå med 3 st 6-10 mm tjock rostfri vajer.

    Dessutom har jag genomgående skruvar i maströret, och naturligtvis minst 50 mm i diameter (helst 75 mm), med extra tjockväggiga rör.

    Det står garanterat still !
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Bor i Gbg som är till hälften översvämmat. Men parabolen funkar bara fint! :-)
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 557
    Tackad
    53 gånger
    maximus jo sant.

    Jag tycker det är NEGATIVT att folk i storstäder inte får ha paraboler på husen om dom vill. Staten borde ha gått in och sagt att man får ha parabol på huset, förutsatt installationen görs av (enligt staten) certifierade installatörer. Och på ett sådant sätt att dom inte kan falla ner även om det båser 200km/h vilket de aldrig gör.

    Därefter ska hyresgästen inte heller ha rätt att ta ner parabolen, microvågshuvudena eller coax kabeln. SÅ att nästa gäst som flyttar in kan nyttja parabolen eller inte.

    Alternativt skulle staten se till att hyresgäster får sätta paraboler på taket och få en sladd dragen till lägenheten. Så är det i många andra länder.

    Det är bara i sverige detta är överreglerat.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof
    maximus jo sant.

    Jag tycker det är NEGATIVT att folk i storstäder inte får ha paraboler på husen om dom vill. Staten borde ha gått in och sagt att man får ha parabol på huset, förutsatt installationen görs av (enligt staten) certifierade installatörer. Och på ett sådant sätt att dom inte kan falla ner även om det båser 200km/h vilket de aldrig gör.

    Därefter ska hyresgästen inte heller ha rätt att ta ner parabolen, microvågshuvudena eller coax kabeln. SÅ att nästa gäst som flyttar in kan nyttja parabolen eller inte.

    Alternativt skulle staten se till att hyresgäster får sätta paraboler på taket och få en sladd dragen till lägenheten. Så är det i många andra länder.

    Det är bara i sverige detta är överreglerat.
    Jag tycker att det verkar som du vill ha ännu mer regler.
    Det vore väl snyggt om man monterade paraboler på det där sätter i gamla stan i stockholm (eller ska staten bestämma vilka områden som är godkända).
    STATEN verkar du ha en övertro till iallafall
    Problemet du beskriver är väl att det egentligen inte finns några regler,utan att det är upp till fastighetsägaren ett bestämma vad man får sätta upp på HANS eller HENNES fastighet, men det vill du tydligen att STATEN ska bestämma
    Mvh
    Mimmie

    Den som ställer enkla frågor,vill nog ha enkla svar.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Alternativt skulle staten se till att hyresgäster får sätta paraboler på taket och få en sladd dragen till lägenheten. Så är det i många andra länder.
    Nu har du gjord mej nyfiken :wink: I vilka länder är det så.

    Jag tror inte på vårat tak skulle det rymmas 27 paraboler, därför satsar hyresvärden på Kabel TV och jag har min parabol på balkongen. Den sitter kvar i blåsten. :smile:

    Mvh Kalle

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 557
    Tackad
    53 gånger
    mimmie självklart vore det bäst om det inte fanns några regler alls. Men staten borde i alla fall göra det "lagligt" eller tvång. Vill någon ha en parabol som bor i lägenhet måste husägaren se till att fixa detta på ett eller annat sätt.

    Även om den som ska ha parabolen måste betala. Som det är nu är det ju upp till hyresägaren om han vill eller inte.

    Kalle_P, hehe kanske inte, i alla fall är det vanligt med praboler på taken i andra länder, på bilden ovan t.ex. Varför man inte har kört på denna linje i sverige vet jag inte.

    Byråkrat paradis som vanligt.

    Finns ju massor av plats på taken att montera upp mega FETA solida ställningar där man kan t.ex. (bulta fast) parabolen så den inte rör sig.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof
    mimmie självklart vore det bäst om det inte fanns några regler alls. Men staten borde i alla fall göra det "lagligt" eller tvång. Vill någon ha en parabol som bor i lägenhet måste husägaren se till att fixa detta på ett eller annat sätt.

    Även om den som ska ha parabolen måste betala. Som det är nu är det ju upp till hyresägaren om han vill eller inte.

    Kalle_P, hehe kanske inte, i alla fall är det vanligt med praboler på taken i andra länder, på bilden ovan t.ex. Varför man inte har kört på denna linje i sverige vet jag inte.

    Byråkrat paradis som vanligt.

    Finns ju massor av plats på taken att montera upp mega FETA solida ställningar där man kan t.ex. (bulta fast) parabolen så den inte rör sig.
    Jag har inget emot regler, men jag förstår inte varför STATEN måste vara inblandad.
    Vi har ju hyresgästföreningen som borde ta tag i det här problemet, det är väl dom som i första han ska skapa ett frivilligt regelverk som hyresvärdarna känner att dom ska följa.
    Mvh
    Mimmie

    Den som ställer enkla frågor,vill nog ha enkla svar.

Liknande ämnen

  1. Helgfrid,GK-stormen bedarrat
    Av Zamora i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-04-25, 18:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss