1. Skaffa en Europaparabol (antar du inte behöver en motorstyrd variant, då får du in ännu flera kanaler).
2. Ja, viaaccess, conax, cryptoworks, premiera, nagravision, NDS (videoguard) är krypteringssystemen. Oftast behöver man en CAM modul samt smartcard kort för att se på betalkanaler. Kör du t.ex. dreambox finns det softCAM och liknande, men du behöver fortfarande ett kort för att se betalkanaler.
3. Är du endast ute efter gratiskanalerna (som inte är krypterade) behövs inget kort eller något annat, endast en digital satellit box för att ta emot kanalerna
"Kan jag se de fria kanalerna med ovanstående cryptering utan kort ifall boxen klarar de olika systemen"
Vad menar du ? De fria kanalerna är inte krypterade eller tänker du på något annat ?
"Räcker det med en kortplats och är det möjligt att med PC programmera denna för olika orginalkort genom RS232 port i boxen"
Ja, t.ex. med en dreambox finns det olika "softcams" och annan programvara för att kunna köra de olika krypteringssystemen i boxen. Det behövs fortfarande ett kort för att se kanalerna (betalkanaleran).
"Kan koden(nyckel) läggas in direkt i boxen genom samma port eller måste boxen vara utrustad med Linux och nätverksanslutning".
Kan inte besvara frågan då jag inte förstår frågan.
"Kan någon rekommendera en okomplicerad box för mitt ändamål (inspelning inte aktuell) "
Svår fråga, finns så många olika boxar på marknaden. Men som tur är kan du köpa CAM moduler till de flesta krypteringsystem (förutom Sky Digital, Viasat och några flera som kör med NDS Videoguard). Annars får någon annan här tala om vilka boxar som är bra då jag inte vet något om detta.
Hoppas jag svarade på frågorna, i annat fall har jag läst fel. Någon annan kanske kan lägga till mera matnyttig information.

Svara med citat