Vad är det för kabel jag ska använda för att flasha Dreambox 500s?
Ska jag koppla dreamboxen till datorn med programet DREAMUP ?
Nån som kan skriva ner alla kablar man kan använda för att flasha DREAMBOXES 500s.
Ska man koppla till USB utag? eller ?
Vad är det för kabel jag ska använda för att flasha Dreambox 500s?
Ska jag koppla dreamboxen till datorn med programet DREAMUP ?
Nån som kan skriva ner alla kablar man kan använda för att flasha DREAMBOXES 500s.
Ska man koppla till USB utag? eller ?
Hmmm.
DREAMUP = Rätt.
Kabel = Seriesnöre & ingenting annat. Dvs. en "nollmodemkabel" med honkontakt i båda änderna.
Port: 9 pol DSUB (seriella).
Lycka till
VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
Linux rules!
VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero
Funkar att köra via tp kabel också... FlashWizard....
Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.
Ok , men ska jag koppla nollmodem kabeln till datorn eller måste det vara kopplat till LAPTOP?
Är inte en laptop en dator?Ursprungligen postat av coolcool
Du får införskaffa en usb-rs232 serie portsadapter om inte din laptop/dator har serieport
det går bra att flasha med nätverket MEN
om du lägger in en "var-max", och sen vill ha in något annat MÅSTE du flasha med serie porten
/M
Helt klart säkrast att flasha med "nollmodems snöre" och finns det laptops UTAN Comport ?
Om något finns på bantade datorer som laptops är det en Comport.
I annat fall, varför inte fråga någon kompis så kan du flasha boxen hos honom, onödigt köpa en dosa för att flasha.
Nollmodemssnöre är billigt att köpa
Hmm har då flshat db med tp kabel en massa gånger sen jag skaffade dbn för ca 4 år sen har då aldrig haft problem... vet inte e då inga problem sitter konstant uppkoplad i nätverket hemma kör via det när jag flashar.. blir ju anatlet gånger per år
MvH qw2
Självklart finns det laptops utan comport! Ska man göra smidiga laptops så har man inte plats för alla kontakter som har funnits i historien. Comport & PS/2 är sådant som är ganska lätt att vara utan idag. Min usb-serie-adapter köpte jag på Jula för 149:-. Det tycker jag är väl investerade pengar så man slipper bära iväg boxen till någon annan så fort man vill flasha om. Definitivt inte onödigt enligt mig.Ursprungligen postat av DennisOlof
Det är snarare så att om du lyckas hitta en ny laptop MED serieport idag så är det ett undantag... (tyvärr, jag saknar serieporten mycket...) :-(Ursprungligen postat av DennisOlof