Citat Ursprungligen postat av DennisOlof
Jaha men då låter det som du behöver just en TwinLNB, dvs du bara byter ut den du har nu.

Precis, DiSEqC fungerar snarlikt en TwinLNB, den används när man har flera microvågs huvuden (t.ex. 4st) och inte vill dra 4st kablar genom huset ner till TV apparaten (blir ganska många meter koaxkabel). Man använder switchen för att välja vilken LNB man kör emot. Detta innebär dock att man bara kan använda en dekoder åt gången när man kör detta system vilket är det vanliga. (ja jag vet man kan trixa men jag låter den informationen vara).

1. Ska du enbart titta på EN aparat (datorn eller TVn), alltså inte samtidigt och parallellt, räcker det nog med en splitter eller en enkel switch bakom dreamboxen, därefter drar du en kabel till datorns TVkort. Man kanske kan använda loop-though då, jag vet inte.

Då kan du inte ha boxen igång när du tittar en HDTV kanal i datorn ! Du kan inte titta på HDTV kanal och köra en annan kanal på TVn. (här kan man också trixa lite men jag utelämnar den informationen, lite avancerat).

2. Har du en TwinLNB (du byter ut den du har idag) kan du titta på vilka kanaler du vill, parallellt, samtidigt på datorn och på TVn. Det kräver dock att du drar en till koaxial kabel från parabolen ner till datorn. Samt att du drar en kabel från parabolen till TVn (antar du redan har en sådan). Därefter bara koppla in och köra.

Nu återstår ju ett problem, om du ska titta parallellt hur ska du fixa krypteringen, du har bara ett kort antar jag? Har du tänkt kortdela från datorn till dreamboxen ? eller något i den stilen ?

Det kräver ett nätverk man det kanske du redan har, i så fall kan du köra kortdelning på dreambox eller datorn. Tänk på också att du måste kolla upp om ditt TVkort till datorn klarar av cardsharing. Det ska finnas forum angående detta för din produkt.

I annat fall måste du flytta smartcard kortet till datorn för att kunna se kanalerna. De kan ju skapa problem i form av att kortet slits dvs man får problem med kontaktytorna på kortet osv. Precis som vanliga kreditkort slits med tiden då man läser av magnetremsan varje gång man drar kortet.

Hoppas jag inte var för otydlig nu så du förstår vad jag menar.
Tack för all hjälp. Löste problemet med att köpa 2x Twin LNB och en till DiSEqC, det betyder att jag kommer att ha två stycken sådana. Kabeln från den ena DiSEqCen dras till Dreamboxen och kabeln från den andra dras till datorn.