Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 38 av 38

Ämne: CIFS mount med dreambox

Citat Ursprungligen postat av psike Visa inlägg
    Nu har jag sökt som en galning - denna tråd verkar vara en av många som passar in på det jag har problem med, men inte besvarar min fråga.

I alla fall så har jag en DM600 och har efter lite stök och bök lyckats montera en hårddisk i Dreamboxen - la ett par mp3-låtar i utdelningen för att säkerställa - och när jag letar i filläget i boxen så hittar jag mina mp3-låtar och kan lyssna på dom "streamat" över nätverket då.

Men, om jag försöker spela in på Dreamboxen så säger den "Inspelningen misslyckades pga för liten lagringsplats". Inbillar mig att Drömlådan inte förstår VARS den skall spela in TV-programmet...? Men hittar heller ingenstans där jag kan berätta för drömlådan vars den skall spela in.

(Har delat ut mappen x:\dreambox med resursnamnet dreambox och i denna mapp återfinns en mapp som heter movies - i "filläge" på dreamboxen återfinner jag denna mapp under "harddisk" bredvid "root" samt under "root/hdd")
    tror du skrivit fel. testa "movie" istället för "movies".
    filerna sparas i mappen /media/hdd/movie
    och även /hdd/movie är lixom länkat emellan där.
    för övrigt tror jag man ska lägga mp3or i en mapp som heter "music" för att dreamboxen ska hitta dom bäst.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

Citat Ursprungligen postat av gump Visa inlägg
    tror du skrivit fel. testa "movie" istället för "movies".
    filerna sparas i mappen /media/hdd/movie
    och även /hdd/movie är lixom länkat emellan där.
    för övrigt tror jag man ska lägga mp3or i en mapp som heter "music" för att dreamboxen ska hitta dom bäst.
    Tack för svaret - lyckades iofs räkna ut just precis detta sent igår

Dm-800 hd pvr

Hej har läst alla inlägg och inser att jag är en klar "newbee" men menyerna ser helt olika ut.

Jag går in i BP > extras > Automount editor > Grön för lägg till > ? för sen stämmer inte de andra beskrivningarna.

Inser att jag måste skapa och dela ut en mapp på min XP-dator och har döpt den till E:/pchdd

Har monterat en HDD i DM /media/hdd/movie är skapad och funkar för inspelning.

(har naturligtvis laborerat en del utan framgång så känner att det är lika bra att lägga machokappan på stolen och fråga de som kan, till min frus stora förtjusning!)

Bilden är startbilden när jag valt lägg till inte vad jag döpt dem.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Seniormedlem BenkeBuss avatar
    Reg.datum
    Feb 2003
    Tackad
    2 gånger

Thumbs up

Citat Ursprungligen postat av ellokko Visa inlägg
    Eftersom Matkoh fullständigt snöat in på Linux så beskriver jag hur jag gjorde som vanlig Windowsanvändare.

Skapa en mapp på hårdisken du vill använda för inspelning. Döp mappen till pchdd.

Högerklicka på mappen å välj att du vill dela ut den på nätverket. Öppna pchdd och å skapa en ny mapp som du döper till Movie.

I Dreamboxen går du till Menu -> Setup -> Expert Setup -> Communication Setup.
    Tryck blå knapp å du får upp Mountmanager.

IP= Din dators IPadress
    Välj CIFS
    Dir= pchdd
    LocalDir= /hdd
    Options= rw
    Extra= Låt vara som det är!
    User & Pass kan lämnas blankt. Annars skriv inloggningen du har till din dator.

Kryssa i Automount. Välj Save med gul knapp.

Lycka till !

El L :lol: kk :lol:
    Bra och lättbegriplig beskrivning....
    Perfekt för oss nybörjare. Det här ska jag prova själv i kväll

Tack Benke

Jag tackar för att du tar dig tid men ingen utav dom rubrikerna funkar :S men jag skall ta och grotta ner mig lite imorgon så får vi se om jag löser ut det eller om nån med DM-800 har gett facit !

Gnatt

Testa med att lägga in detta i /usr/bin/enigma2.sh
    "mount -t cifs -o user=användare,password=lösenord //serverIP/udeladmapp /mapp på dreambox"det fungerade för mig som automount
    detta på en dm800

Hej,

Jag hade också lite problem med att mounta en delad resurs på en nätverkshårddisk från min Dreambox 600 PVR. Det visade sig att jag inte skulle ha ett inledande snedstreck före resursens katalog (se "Dir" nedan). Jag har använder Gemini så beskrivningen nedan är för en sådan:

0. Skapa en delad resurs på din dator/nätverkshårddisk (jag kallade min "dreambox").
    1. Gå till "Menu -> Setup -> Expert setup -> Communicatons setup".
    2. Välj blå knapp (mounts).
    3. Ange IP (ip-adressen till din dator), "CIFS", Dir = "dreambox" (notera avsaknad av inledande snedstreck...), LocalDir = (katalogen du vill montera till - t ex "/mnt/hd", den skapas automatiskt), Options = "rw", User = (en användare som har rättighet att läsa/skriva din delade resurs), Pass = (användarens lösenord).
    4. Klicka gul knapp för att spara och grön för att montera.

Jag skapade en ny användare "dreambox" som jag gav läs- och skrivrättighet på "dreambox" resursen på min nätverkshårddisk och angav alltså denne användare under "User".

Hoppas det kan vara till hjälp för någon,

/John

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Tackad
    122 gånger
    Lägg till directio också på options om du ska köra cifs.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Liknande ämnen

1. NewNigma2 cifs mount
    Av Bryt i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 13:27
  2. CIFS mount med Dreambox
    Av Deas i forum Guider
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 12:42
  3. CIFS mount
    Av Pz007 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 09:17
  4. CIFS-mount Inställningar
    Av c-larsson i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 15:49
  5. CIFS mount på windows ME
    Av optimal i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 10:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss