Det beror oftast på att en LCD TV precis som LCD datorskärmar har en FAST upplösning. Det finns även flera andra aspekter som spelar in här.
En vanlig TV bild är 768*576 och denna bild förstoras upp eller liknande och det gör att bilden inte ser lika bra ut på en LCD.
Har för mig att utrymmet mellan "pixlarna" är större jämfört med "masken" som sitter på en vanlig TV.
T.ex. på datorskärmar är det oftast 0.28-0.30 dot pitch mellan punkterna i masken
T.ex. så kan man ju nämna att en DVD film som spelar i en vanlig dvdspelare ser sämre ut än om du använder en dvd spelare som kan köra "upscaling" på dvd filmen, dvs spelaren tar farje "frame" i en dvd film och gör en resize på den och visar därefter bildrutan på din LCD TV.
Då ser det mycket bättre ut. Jag vet inte om bilden förstoras eller hur det fungerar exakt men bilden blir bättre i alla fall.
Jag tycker Plasma TV är bättre än LCD över lag, mindre problem. Förut var "burn-in" vanligt men de problemet är inte lika vanligt idag. Plus dom har teknik nu som ska förhindra detta. Sedan kostar dom mera pengar.
Här står det mera om LCD
http://en.wikipedia.org/wiki/LCD
En roliga sak när man pratar med folk om "plasma" brukar jag alltid säga "jaha du tittar på en Norr-skens TV".
Plasma TVn fungerar grovt sett precis som norrsken man kan se vid vissa tillfällen.
![]()

Svara med citat