Tja, de flesta av er har ändå sjysst fart. Själv har jag 24 mbit/s från com bort och kommer oftast bara upp på 16 mbit/s. Någon gång har det hänt att jag kom upp på 35 mbit/s, men då måste någon ha tryckt på en knapp på fyllan antar jag. Det är ändå bättre än vad jag hade innan (Glocalnet ADSL), för nu är nätet i alla fall stabilt, vilket det inte var då. Tillbaka till ämnet. Jag hade i alla fall 8 mbit/s från Glocalnet och 1800 m till telestationen, men fick aldrig mer än 4 mbit/s och då var det instabilt som attan. Det var rena pärsen. I o f s är kablarna inte de nyaste (1969 för att vara exakt), men ändå i gott skick. De fungerar t.ex. hur bra som helst för att sända multiplexen för FM-radio i stereo med RDS (vilket har gjorts från denna kåk) och det kräver i alla fall en 40 kHz +/- ett par kHz. Visst, man kan prata om kablar i tid och otid, gamla som nya, men i slutändan hänger det också på hur det ser ut på telestationen och den vi har här är ett hafsverk utan dess like. Mina parentesers grannar som har 24 Mbit/s ADSL och som bor bara 300 m från stationen kommer med nöd och näppe halvvägs och deras kablar är ganska hyfsat nya.