Precis, dessutom tycker jag detta inlägg är fåning, om personen i fråga kollar på satpro och andra ställen över vad som finns kommer man ganska snabbt fram till vad man behöver.

Det är ju ganska enkelt installera en parabol i villan om det nu är detta som ska utföras. Drar rör i väggen behövs INTE, du kan sätta upp plaströr, finns många varianter på detta på väggen längs upp eller nertill, det blir snyggt.

Sedan är det klart man behöver borra lite hår i väggar och annat om du ska installera uttag i hela huset vilket jag tycker man kan göra om man ändå ska installera en parabol. Det billigaste sättet är följande

En europaparabol, 4st universal lnbs, en digital antenn för boxer. Man monterar upp prylarna, därefter fixa men en DiSEqC som är 4 + 1 (dvs man kan koppla på alla LNBs plus kabel från digital antennen). Är det så att man vill ha flera boxar, samt tv apparater igång parallellt, är det bara köpa flera DiSEqC switchar och istället köra med 4st quad (eller octo) lnbs.

Sedan är det ju bara dra alla kablar från tv-uttagen dit man har DiSEqC, sedan räcker det ju med att koppla in den kabeln man använder eller där TVn står. Enkelt att byta kabel om du skulle flytta tvn till ett annat rum t.ex.

När man ändå gör detta ska man självklart dra CAT6 nätverkskabel i samma kabelkanaler, sätta upp uttag, och montera en 10/100 switch i närheten där DiSEqC switchen sitter, sedan kan man ju dra kabel till en router eller om det nu är adsl modemet osv. Då har man även Internet i alla rum.

Och möjligheten till att köra Dreambox å cardsharing över nätverket om man så önskar.

Du gör allt jobb själv så jag tror materialkostnaden kanske lägger sig runt 5000kr, det beror på vilka LNBs du ska ha. Sedan kostar ju parabolen en slant osv, men det är inte så mycket pengar med tanke på hur länge installationen "håller, eller avskrivningstiden".

Det TV-nät som finns här (litet kabel tv nät) har klarat sig i 30år utan problem.

Sådär, nu har jag svarat på vad jag tror personen ville veta, om inte, strunta i detta inlägg då.