Precis. Även om man så att säga skickar ut SPDIF (digitalt) från datorn måste du ha en mottagare på andra sidan som kan ta emot och omvanda det digitala till analogt och därefter skicka ut det till rätt högtalare.

Oftast finns det ju någon form av såda apparat i högtalaren (alternativt förstärkaren, subwoofer) om man har en SPDIF ingång på sitt system, t.ex. stereon m.m.

På min dator, har ett realtek chip, kan man välja två olika, antingen 48Khz eller 96Khz plus jag kan väja att inte skicka ut något via SPDIF, dessa inställnigar finns endast under realteks soundmanager. I övrigt måste man även kolla i windows så man inte stängt av spdif och lite sådant. Jag kan t.ex. inte köra med 96Khz då mina högtalare eller själva avkådaren som jag har inte klarar detta.

Man kan råka ut för liknande problem under "AC3 Filter" inställningarna (om man har sådan ljud på filmer etc) där finns det också massa inställningar att "pilla" på

Kolla runt lite bland ljudinställningar och liknande, kanske du hittar det du behöver

Här är mina högtalare jag kör med:

http://www.overclock3d.net/reviews.p...lansing_ada885

Jag spelar musik ibland men oftast inte så högt, duger fint för mig Subwoofer gör ju hela skillanden, alla borde ha sådant numera