maximus precis.
"Vad är det för skillnad på en analog och en digital kabel?"
Det är fortfarande en kabel, det är mera vad man överför, analogt eller digitalt signalmässigt och andra aspekter, skärmning, kvalite, dämpning och en hel del andra saker. Alla kablar kan överföra analogt eller digitalt, men om signalen kommer fram osv är ju en annan sak.
Här finns massor av information om att "lägga kabel" (brukar jag göra på toan).
8)
"Vad är det för skillnad på s-vhs och s-video?"
Där har du svaren eller informationen.
http://en.wikipedia.org/wiki/S-VHS
http://en.wikipedia.org/wiki/S-video
Det finns ju inget som hindrar att man inte kör på en annan form av kabel, men oftast så brukar ju inte TV apparater kunna ta emot digitalt ljud.
Problematiken ligger i att man måste ha två enheter, den digitala som sänder och den digitala som tar emot. Själva ljudet kan ju aldrig spelas upp digitalt, vi människor hör ju musik analogt så att säga. Så någon stans på vägen måste en omvandlig ske och ju längre ut i kedjan närmare "slutkund" desto bättre.
Så egentligen borde stereoapparater för att vara så bra som möjligt ha en förstärkare och digital till analog omvandlare för varje högtalare, inbyggd i den t.ex. då kan man ju även använda superhög kvalite på kabeln som överför sista biten på kanske 40cm eller något sådant plus superbra högtalare emelent.
Men det är ju "overkill" dom flesta hör ju ändå inte speciellt bra, precis som när man blir äldre så försämras hörseln.
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_signal
Där står det lite om digitala signaler, man kan enkelt säga såhär att det digitala ljudet (t.ex. på en CD) kan aldrig till 100% representera det analoga ljudet som spelas in, t.ex. någon som sjunger, men eftersom man med mattematik kan representera det analoga som digitalt går det ändå, man hackar upp sinusvågen, ljudets kurva i massor av små staplar som man sedan använder för att bygga fram sinusvågen igen vid uppspelning i t.ex. en CD-spelare. Poängen är att vi kan inte höra eller upptäcka den lilla skillnad som finns, man kan bortse från den.
Däremot kan man t.ex. höra skillnaden på en vanlig CD om man spelar upp den med en CD-spelare som har 32bitars DAC eller bara t.ex. 4bitars DAC och man behöver då inga superhögtalare för att höra detta. Ganska stor skillnad faktisk. En kompis har en skiva från "rullande stenarna" som är inspelade i 32bitars, den låter faktiskt cirka 30% bättre än andra "vanliga" cdskivor. Jag vet inte hur det är numera ? allt kanske är 32bitars ?
Iofs så har ju dom flesta cd-spelare säkert 16bitars DAC'ar numera så det låter nog bra ändå.
P.S. Jag är inte ljud-nörd, har läst en del av eget intresse om digitala signaler, signalbehandlig, hur adsl fungerar signalmässigt, video tekniker. Finns en del böcker att köpa om man vill plöja igenom. Jag kan ju inte själva matten bakom allt detta men det är ju mindre intressant.
Kul att veta hur saker fungeraroch de kan ju vara lite nörd-stämplat, men å andra sidan är ju dom flesta här eller kanske 30% "card-sharing" nördar, dom som har kunskapen i alla fall hehe.